Thuis! - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Patty Man - WaarBenJij.nu Thuis! - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Patty Man - WaarBenJij.nu

Thuis!

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

15 Februari 2012 | Nederland, Nunspeet

Hallo allemaal!

Zoals eigenlijk al beloofd nog even een laatste stukje op de site.. Ik ben inmiddels weer thuis, en dat is wennen! Vooral het weer! Daar wen ik nooit aan vrees ik..

De laatste dagen Athene waren geweldig! Het weer zat mee, het was de laatste twee dagen een graag of 12 en half zonnig, best lekker dus! We zijn uit geweest in een erg leuk klein barretje ergens in een buitenwijk van de stad, en de volgende dag hebben we geshopt in de Mall, leuk! We wilden eigenlijk ook nog naar de bioscoop, en nog een keer uit in het centrum, maar we waren toch echt te moe, dus hebben we uiteindelijk thuis de foto's (we kwamen tot de helft) van mijn reis bekeken en daarna zijn we naar bed gegaan. De reis naar Nederland ging, op de 2,5 uur vertraging na, prima, en de ontvangst door mijn ouders, Wendy en Anouk en Edwin, met spandoek, was super! Leuk dat jullie er waren, bedankt! Intussen ben ik bezig met fotoboeken maken, solliciteren, en het afmaken van mijn studie.. Buiten is het toch veel te koud en regenachtig voor mij, dus ik blijf als het kan het liefst binnen, met de verwarming lekker hoog aan! Volgende week nog lekker gezellig afspreken met Zorka, en verder ook nog met Wendy, Romy, Annelies, Froukje, waarschijnlijk ook Lizet (Lizet??!) en wat mensen die ik tijdens de reis heb leren kennen! Allemaal gezellige dingen dus, maar laten we vooral de studie niet vergeten. Ik ben toch wel vastbesloten die af te ronden, en het liefst zo snel mogelijk! Dan hoef ik eindelijk nooit meer te studeren: heerlijk! Het eten heb ik me tot nu toe nog niet aan geergerd, want ik mocht vaak kiezen wat we gingen eten en het werd dus erwtensoep, hutspot, zuurkoolovenschotel, broodjes kroket, ovenschotel met courgette en tomaat, patat met frikadel speciaal, Mac Donalds, spruitjes, en linzen. Dan moet ik vanavond toch echt aan de boerenkool geloven, gatverdamme!! Als ik iets vies vind:S En dan zal het vanaf morgen wel weer gekookte groenten, gekookte aardappels en een stukje vlees worden. Zacht uitgedrukt niet echt mijn favoriet. Maar snel wat dingen in huis halen zodat ik zelf kan koken dus..

Dan volgt nu nog even een samenvatting van mijn reis en de bezochte landen:

- de Transsiberie expres! Wat een geweldige reis! Het leven en eten in de trein, het niks doen, het urenlang naar buiten staren en kletsen met de medereizigers, de stops op kleine stationnetjes, met vrouwtjes die daar hun zelfgemaakte eten verkopen. Het uitzicht was, zeker de eerste vier dagen van Moskou naar Irkutsk, niet spectaculair, eerder erg eentonig. Een grote vlakte met hier en daar een klein russisch dorpje met oude houten huisjes, een stadje met communistische grauwe flats en wat berkenbomen. Toch heb ik me geen moment verveeld! De stops onderweg (zie verderop) waren een erg leuke onderbreking en een goede gelegenheid om wat meer van de landen te zien waar we door reisden. De smerige Chinese treinen (vooral de geur van de toiletten) en het buikgriepje dat de hele groep velde waren misschien niet de prettigste momenten van de reis, dus die vergeet ik maar snel;-) En dan uiteindelijk de aankomst in Peking! Dat gevoel is echt onbeschrijflijk! Je bent blij dat je op het eindpunt bent aangekomen, aan de andere kant vind je het jammer dat de legendarische treinreis ten einde is gekomen, je vindt het heerlijk om alleen verder te reizen, te doen waar je zin in hebt op het moment dat je er zin in hebt, maar aan de andere kant is het jammer dat je afscheid moet nemen van je medereizigers, waar je toch ongeveer 2 weken lang mee bent opgetrokken.. Maargoed, een treinreis die ik nooit meer zal vergeten dus, super!

- St.Petersburg! Zeg je St.Petersburg, dan denk ik meteen aan de Hermitage! En ja, wat was het prachtig! Een prachtg gebouw, het gebouw zelf is eigenlijk een museum op zich, met prachtige kunstobjecten erin! Een hele dag doorgebracht en vanzelfsprekend nóg niet alles gezien.. Dan de Peter en paulus cathedraal. Komt zeker in het rijtje mooiste kerken die ik ooit gezien heb! Prachtige versieringen, mooie iconen, allemaal mozaieken, gemaakt van kleine steentjes, maar zo gedetaillerd dat het lijkt of ze geschilderd zijn! Mooi mooi mooi, van buiten en binnen. De bezoekjes aan de andere kerken en het Peterhof (ptachtige fonteinen en mooie tuinen eromheen!) waren ook zeker de moeite waard! Toch had ik het na een paar dagen ook wel gezien, de sfeer was nou niet echt geweldig, en vooral het weer zat niet mee.. Bah, wat een regen en kou! Gelukkig was er het hostel, waarvan je aan de buitenkant dacht van oooo jee waar kom ik terecht, maar wat er van binnen erg goed uit zag, en warm was (lees: heeeeel warm:P).

- Moskou! Na een treinreis in de mooiste en meest luxe trein van de hele reis kwamen we aan in Moskou. Het hotel viel 100% mee! De recensies waren slecht, maar de kamer en badkamer waren echt prima, en het uitzicht erg mooi! En Moskou, wat een leuke stad! Nou hielp het vast ook wel dat het 20 graden was en zonnig, maar wat was het geweldig! Mooie gebouwen overal, leuke winkelstraten en winkelcentra, en natuurlijk niet de vergeten het Rode Plein (incl Basiliuscathedraal) en het Kremlin (incl de indrukwekkende show met militairen en paarden die werd opgevoerd terwijl we daar waren)! Ik had van veel mensen gehoord dat Moskou een lelijke stad is, maar dat is het dus zeker niet! Het is erg mooi, en de sfeer vond ik er een stuk prettiger dan in St.Petersburg! Wie weet dus nog wel eens een city-tripje Moskou voor mij!

- Irkutsk en het Baikalmeer! Irkutsk kan ik kort over zijn: wat een ongelooflijk saaie, grauwe stad.. Gelukkig was het maar 1 dag.. Het Baikalmeer vond ik eigenlijk ook saai, maargoed, het is het grootste zoetwatermeer ter wereld, dus toch leuk om te kunnen zeggen dat je dat ook gezien hebt. En eerlijk is eerlijk, de gerookte omul vis was heerlijk, zo ook het ontbijt van pannenkoekjes met zelfgemaakte jam in de homestay!

- Mongolie! Ik had het vantevoren niet verwacht, maar wat vond ik dit land mooi!! De eerste dagen in het Terelj national park, met overnachtingen in de typisch mongoolse ger tenten (incl muis in mijn tas:P) zal ik nooit vergeten! Wat is de natuur daar mooi! Prachtige 'gouden' bergen overal om je heen, tot zover je kunt kijken! Begroeing is er niet, alleen gras, wat maar twee maanden per jaar groen is, maar juist dit maakt het misschien wel tot een uniek landschap! Het uitstapje naar het standbeeld van Dheggis Khan was waarschijnlijk het meest bizarre uitstapje ooit. Met een klein busje ongeveer twee uur scheurend over de slechte wegen, waardoor we echt zaten te stuiteren op de bankjes, en dan ineens, in de middle of nowhere, doemt er een reusachtig metalen standbeeld van Dheggis Khan op. Hoe bizar!! En lelijk, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen:P Het was leuk om voor de terugkeer naar de gertenten ook nog even de turtle rock te mogen aanschouwen. En wat was het weer prachtig in Mongolie! O o oooo, kon echt niet beter! Zo'n 15 graden overdag met alleen maar zon! Zooo fijn!! 's Nachts wel koud met temperaturen van ongeveer -5, maar ja, voor Mongolie is dat eigenlijk nog niks natuurlijk.. De laatste twee dagen in de hoofdstad Ulan Batar waren ook leuk, hoewel Ulan Batar eigenlijk best een lelijke en vervuilde stad is.. Maar het bezoekje aan het mooie boeddhistische klooster maakte veel goed! Prachtig! En het feit dat er in in het hostel internet en (een soort van) hamburgers waren was ook zeer prettig na zoveel dagen reizen!:-)

- Peking! Ja, Peking, wat een heerlijke stad! Maar wat ontzettend vervuild! Ik heb nog nooit zo'n laag smog in een stad zien hangen!.. En die Chinezen, wat een vieze, onbeschofte mensen.. Maargoed, dat weggelaten was Peking toch erg leuk! Mooie tempels, de Verboden Stad, het Summer Palace, de Bell en Drum tower, het Tiananmen plein en niet te vergeten het gezelligste hostel (met bar) van mijn hele reis! Ik mis die bar nog elke dag, wat was het leuk daar met de mensen die ik in het hostel had ontmoet! Het Chinese eten heb ik het verder liever niet over, want hoe lekker ik het Chinese eten in Nederland ook vind, in China was het echt niet te eten (dat vonden mijn darmen ook....)! Ingewanden van alle dieren die je maar kunt bedenken, hele varkenspoten, hele kippenpoten (ja inclusief klauwen dus), heel veel soorten insecten aan spiesjes.. Ja dat dus.. Mmmmmm. Eet smakelijk! Gelukkig bracht Mac Donalds uitkomst! Die was ook nog eens zeeeeer goedkoop, prima dus! De prijzen in China waren trouwens sowieso top!! Wat heerlijk goedkoop is alles daar:D

- Xi'an! Na een treinreis in de derde klas, met starende Chinezen om me heen die me de smerigste snoepjes/snack ooit aanboden (was dus gedwongen om het op te eten, maar heb snel de helft in mijn jaszak laten verdwijnen pff uuuuuulgh) was ik erg blij dat ik in Xi'an mocht uitstappen. De stad zelf was niet al te bijzonder, hoewel de stadsmuur, de Bell en Drumtower en de shopping centra toch wel erg leuk waren om met een bezoekje te vereren! Het hostel waar ik sliep was wederom super, en weer een leuke bar, en de liefste hond ooit gezien! En het leukste aan Xi'an was natuurlijk dat Rozanne er voor een jaar woont en we gezellig elke dag samen hebben gegeten!! Heel erg leuk! Kunnen onze vaders het in Nederland al jaren niet voor elkaar krijgen om een afspraak te maken, ons lukte dat zelfs in China;-) En nu vergeet ik bijna de belangrijkste bezienswaardigheid van Xi'an: het Terracotteleger dat een stuk buiten de stad in gevonden. Een enorm leger van Terracotta (de naam zegt het al) van zo'n 3000 jaar oud! Heel indrukwekkend, en erg mooi!!

- Guilin! Na de niet al te fijne treinreis van Peking naar Xi'an maar besloten om van Xi'an naar Guilin te vliegen! Ik was er op deze manier in een uur, ipv 29 uur met de trein te moeten reizen. En eindelijk was het warm!! Zoooo lekker!!! Ik was meteen weer vrolijk! De natuur rondom Guilin was ook nog eens prachtig, en toen ik ook nog eens treinmaatjes Jessica en Rogier tegenkwam in het hostel kon mijn dag natuurlijk niet meer stuk. Ik probeer dan maar te vergeten dat de slaapzaal eigenlijk echt heel oud en vies was, en er een enorme spin net buiten de kamer zat,en dat Guilin buiten natuur toch vrij weinig biedt.. Het uitstapje met bus en bamboebootjes naar Yangshuo was ietwat toeristisch, maar toch erg leuk, en de natuur schitterend!! Ik heb er echt van genoten! Gelukkig zat de gids niet bij ons op het bootje, want die ratelde achter elkaar door in het Engels wat eigenlijk net op Chinees leek, en herhaalde na elke zin de laatste twee woorden van die zin. Irritant!;-)

- Nanning! De laatste stad die ik bezocht in China. Eigenlijk omdat daarvandaan nou eenmaal de bussen naar Vietnam gaan, maar de stad viel niet tegen! Het was iig lekker warm(helaas wel regenachtig) en het was een stuk groener dan ik had gedacht. Intussen was ik me wel steeds meer gaan storen aan de viezigheid van China (rochelende, spugende mensen, het voordringen overal, baby's zonder luiers, maar met een gat in hun broek, die overal hun behoefte doen, snot op straat, het nagestaard worden, het geen Engels spreken..) dus het werd tijd om door de reizen naar Vietnam! Leuk om China gezien te hebben, maar ik ga zeker niet terug!

- Vietnam! Te beginnen met de grensovergang tussen China en Vietnam, de meest bijzonder van mijn reis waarschijnlijk. Met golfkarretjes werden we heen en weer gereden tussen de verschillende kantoortjes, paspoort- en bagagecontroles, en de in-en uitgang van het complex. Het paspoort hoefde je bij de ingang overigens alleen even op te houden voor de wacht, hij keek er verder niet in;-) haha! Wat vond ik verder van Vietnam?! Prachtige natuur in het noorden! Hoge, groene bergen tegen de grens met China aan, en prachtige rotsformaties in zee bij Halong Bay (hoewel het uitstapje daarnaartoe wel érg toeristisch was..). Verder erg lekker eten overal! Een welkome verassing na het eten in China! Mmmm, echt zo ongeveer alles was lekker in Vietnam! Hanoi was leuk voor een paar dagen, lekker wandelen rond het Hoan Kiem meer, naar mooie tempels en langs leuke winkeltjes. Maar ook goed oppassen voor alle brommers! Bijna niemand heeft hier een auto, praktisch iedereen rijdt met een brommer rond. Wat betekent veel, heeeeel veel, brommers! Het oversteken leer je uiteindelijk wel, gewoon maar lopen, en hopen dat ze om je heen rijden;-) Op naar Hue! De treinreis in een smerige trein met kakkerlakken was niet de beste ooit, maar gelukkig waren de andere toeristen in mijn coupe erg gezellig! De Citadel in Hue was in één woord schitterend!!! Een van de mooiste dingen die ik gezien heb tijdens de reis! Verder was Hue heeeel saai, en regende het echt vier dagen lang, dus heb ik vooral genoten van mijn fijne hotelkamertje met gratis internet!:-)En van de excursie naar de Gedemilitariseerde Zone, niet superveel te zien, maar toch erg interessant, en de Vinh Moc tunnels heel indrukwekkend.. Toen door naar Da Nang. In Da Nang zelf was niks, maar het uitstapje naar Hoi An was geweldig! En het weer was eindelijk weer eens een dagje lekker zonnig! Hoi An is, opnieuw, een van de mooiste stadjes die ik heb gezien tijdens mijn reis! Overal mooie historische tempels en gebouwen, en de sfeer was heel relaxt. Leuke restaurantjes en barretjes overal, en naaiateliertjes waar ze alles voor je konden maken wat je maar wilde hebben! Shopping paradise dus! Had ik dat maar vantevoren geweten.. Dan op naar Hoi Chi Minh City. Wat een treinreis, pffff. 7,5 uur vertraging opgelopen door een ongeluk ergens op de rails, alleen maar slapende vietnamezen, dus geen plekje om te zitten.. Gelukkig ook nog wat gezellige toeristen, bij wie ik later in Sydney zelfs ben uitgenodigd voor kerst! Ho Chi Minh City zelf vond ik een leuke stad! De Ben Thanh market is bekend, maar echt niet geweldig, en enorm benauwd, maar de winkelstraten zijn leuk, de gebouwen overal mooi, en de sfeer prima! De bezoekjes aan de musea vielen in het water door de vreemde openingstijden (dicht tussen de middag, nog nooit meegemaakt bij musea..) maargoed, door veel te wandelen toch veel van de stad gezien. De excursie naar de Cao Dai tempel en de Cu Chi Tunnels was zeker de moeite waard en ook deze tunnels weer erg indrukwekkend.. Kortom, een fijne tijd gehad in Vietnam! Het was natuurlijk vies, erg vies, maar ik kwam uit China, dus voor mij viel het alweer alles mee.. En ok, ik geef toe dat de motorbike taxichauffeurs echt erg vervelend waren en echt wel de sfeer ernstig verpesten.. Maar dat waren maar twee minpunten toch? Al veel minder dan bij China dus! Wie weet keer ik ooit nog wel weer eens terug naar Vietnam!

- Australie! Enorm groot land, enorm mooie natuur op sommige plekken, maar ook enorme afstanden te overbruggen, en enorm sfeerloos buiten de steden. En enorm slecht weer, het slechtste dat ze in 100 jaar gehad hadden.. Pech dus.. Ik moet echt zeggen dat ik me nog nooit zo erg heb verveeld dan in de kleine kustplaatjes in Australie. Ik gign zelfs Nunspeet even waarderen, en dat wil wel wat zeggen. Gelukkig maakten de uitstapjes naar de natuurparken Litchfield, Daintree rainforest en Cape Tribulation, het Great Barrier Reef en Green Island, de Whitsundays, Fraser Island, de Blue Mountains en de Great Ocean Road veel goed! Vooral de laatste twee en de eerste vond ik echt prachtig!! Super dat ik dit allemaal gezien heb!! Ook de steden, vooral Melbourne en Sydney, maar ook Brisbane, waren leuk, en er was daar een stuk betere sfeer dan in de kleine plaatsjes. Australie heeft mooie stranden, ja, maar als het constant regent heb je daar vrij weinig aan.. Kerst bij de familie Boland in een buitenwijk van Sydney was leuk, ook al vind ik echt dat kerst in de winter weer gezelliger is.. Maar wat was hetlief van deze mensen om mij uit te nodigen in hun huis, mij mee te nemen naar hun familie, mij de stad te laten zien! Super!! En dan oud & nieuw in Sydney! Het was lang wachten, heeeel lang.. Maar we hadden schitterend weer, en een prachtig uitzicht op het operahouse en de harbour bridge.. Niks te klagen dus.. (behalve dat er maar 4 smerige toiletjes waren voor tienduizenden mensen..) En het vuurwerk was zooooo mooi!!! Zeker het mooiste dat ik ooit gezien heb!

- Nieuw-Zeeland! Wat een prachtig land! Wat een afwisseling qua natuur! Wat was het Tekapo meer schitterend blauw met de zon erop, en de bergens en heuvels erachter mooi tijdens de zonsondergang, wat was het uitstapje naar Milford Sound leuk en de natuur daar en onderweg schitterend, wat was de helicoptervlucht vanaf Franz Josef over Mount Cook, Franz Josef glacier, Tasman Glacier en Fox Glacier ontzettend geweldig (en eng:P)!! En wat was het weer goed deze dagen! Erg warm was het helaas niet, maar in ieder geval wel lekker zonnig! Nelson was vrij weinig, Picton ook, maar gelukkig was de natuur daar ook weer heel mooi en heb ik heerlijk de hele middag langs zee in de zon kunnen zitten! De overtocht tussen het noord- en het zuideiland scheen erg mooi te zijn, maar helaas erg slecht weer, dus geen uitzicht. Wellington, de hoofdstad van het land: een leuk stadje! En erg leuk om rondgeleid te worden door mijn vrienden Rebecca en Rob, die ik ontmoet had in Peking! Ook op het noordeiland weer prachtige uitzichten vanuit de bus van de ene naar de andere plaats. Niet zo bergachtig als het zuideiland, maar toch ook erg mooi. Het uitstapje vanuit Rotorua naar het vulkanische gebied Wai-o-Tapu was heel erg mooi, en de maori-gids wist superveel interessante verhalen te vertellen over zijn cultuur en de natuur. Ook de thermale bronnen rondom Rotorua waren erg leuk om te bekijken. Tauranga slaan we over, wat een saaie plek. Auckland was ook niet de meest boeiende stad, maar toch heb ik er lekker kunnen winkelen en rondwandelen! Nieuw-Zeeland: een prachtig land, zeker sfeervoller dan Australie, maar toch niet sfeervol genoeg voor mij. Prachtig om geweest te zijn, maar ik zou er niet kunnen wonen, te weinig steden, te geisoleerd.. Maar zeker de moeite waard voor iedereen om zeker eens een reis naar toe te maken!

- Fiji! Een leuke avond met live-muziek en dans in het hostel waar ik de eerste nacht verbleef. Een lange reis per minibus naar Suva de volgende dag, met prachtige uitzichten op de mooie natuur van Fiji, en de kleine, zeer arme, dorpjes, met huisjes van golfplaten of hout en tralies voor de raamopeningen ipv glas, de wc in een klein hokje naast het huisje.. Armoede. Dat had ik niet verwacht daar, misschien had ik me ook niet erg goed ingelezen.. Suva: ontzettend leuk natuurlijk om mijn buurjongen Marc met zijn vrouw Sarah en hun kinderen Tristan en Kaia daar te zien en bij hun te mogen logeren! Ze hebben me veel laten zien in en rond Suva en we hebben ook nog heel even gezeild! En heerlijk uit eten geweest!:-) Superlekker Fijiaans en japans! Helaas zat het weer niet mee. Er kwam een staartje van een cycloon over. Veel regen en wind dus, wat resulteerde in veel wateroverlast aan de andere kant van het eiland. Het was dus nog maar even de vraag of ik nog wel terug zou kunnen naar Nadi om mijn vlucht te halen.. Gelukkig uiteindelijk, ondanks een gecancelde binnenlandse vlucht, toch gelukt!

- Singapore! Drie daagjes geweest op de terugweg, en wat een verrassing! Een erg leuke stad, lekkere temperatuur, redelijk zonnig, schitterend luxe hotel met het beste ontbijt dat ik (waarschijnlijk) ooit heb gehad en een mooi zwembad! Heerlijk gewandeld en gewinkeld en relaxt! Dit is echt een stad waar ik wel zou kunnen wonen, de enige van mijn hele reis denk ik..

- Doha! Een paar uur geweest, maar weinig gezien. Er was namelijk een of andere zandstorm, waardoor er dus overal stof in de stad hing haha;-)

- Athene!! Oh, zei ik net dat Singapore de enige leefbare stad van mijn hele reis was??;-) Natuurlijk hoort Athene ook in dat rijtje thuis!! Zoals al gezegd, hele fijne dagen gehad, lekker gegeten, en erg leuk om mijn vriendin Margarita en haar moeder en broer weer te zien! Ik had dus best nog een paar daagjes langer kunnen blijven haha;-) Maar ook wilde ik natuurlijk mijn vrienden en familie in Nederland wel weer graag zien!

Dat was hem, het laatste stukje van deze reis! Mocht ik weer op reis gaan zal ik deze blog zeker weer oppakken, dus dan horen jullie van me!

Ik zal proberen straks nog wat foto's toe te voegen, als dat lukt..

Bedankt voor het lezen van al mijn verhalen, en al jullie reacties! Erg leuk!

Liefs, Patty


  • 15 Februari 2012 - 17:39

    Wendy:

    Het laatste STUKJE; pet dit is een stuk, zonder je! Maar wel leuk om je ervaringen te lezen, zo weet ik ook gelijk waar ik wel/niet heen moet gaan!;) Fijn om je terug te hebben!! Xx

  • 15 Februari 2012 - 17:44

    Arja:

    En ja hoor ook het laatste verslag weer goed gelukt wat lengte betreft.
    Ja zeker weer wennen hier maar de herinneringen die heb je, ben benieuwd naar je foto albums.
    Jij ook bedankt voor je leuke verhalen gaan we zeker missen!
    Groetjes, Arja x

  • 17 Februari 2012 - 01:16

    Romy:

    Lieve Patty,

    Welkom weer terug in Nederland!! :) Ik ben blij dat je weer veilig terug bent. Wel wennen en gek of niet, om weer terug te zijn? Wat heb jij een hooop gedaan en gezien zeg.. Echt ontzettend gaaaaf!!! Ik ben erg benieuwd naar je live verhalen, dat is nog veel leuker geschreven vind ik :) Lijkt me heel gezellig om gauw weer af te spreken met Wendy erbij! Kan je toevallig donderdag de 23ste? Of is dat wel erg kortdag?
    Nou ik hoor het wel!!

    xx Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 82739

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: