Fiji! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Patty Man - WaarBenJij.nu Fiji! - Reisverslag uit Suva, Fiji van Patty Man - WaarBenJij.nu

Fiji!

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

25 Januari 2012 | Fiji, Suva

Hallo allemaal!

Hoe is het in Nederland?
Ik ben inttusen op Fiji! En mochten jullie denken dat dit land bestaat uit prachtige eeuwig zonnige bounty eilandjes dan zitten jullie er helaas naast! De zon heb ik alleen de zondag nadat ik aankwam een uurtje gezien, en verder is het erg veel bewolking, wind en hevige buien. Ik heb nog nooit zoveel regen en wind meegemaakt!

Zaterdagavond vloog ik van Auckland naar Nadi op het grootste eiland van Fiji, Vita Levu. Het vliegtuig was nogal groot, en mijn backpack moest natuurlijk weer als een van de laatste de bagageband op komen, nadat alle mensen van mijn vlucht én de andere vlucht die ongeveer tegelijkertijd met ons landde hun bagage al hadden. Het gevolg was een enorme rij voor de douane! En het was heet daar binnen! Pffff, erg benauwd en géén airco! Na nog een Nederlander tegen het lijf te zijn gelopen hier aan de andere kant van de wereld, mijn appel te hebben weggegooid (ja fruit mag niet mee, dat weet ik wel, maar het valt natuurlijk altijd te proberen:P) en wat geld te hebben gewisseld voor Fiji dollars, mocht ik dan eindelijk naar buiten. Ik werd opgewacht door iemand van het hostel/resort waar ik de eerste nacht een bed had geboekt. Erg aardige mensen! Het resort was nergens in de buurt, behalve bij de start en landingsbaan vanhet vliegveld, wat voor nogal wat geluidsoverlast zorgde, maar ik vond het wel grappig om vanuit mijn bed de vliegtuigen te zien opstijgen. Op de honderden kikkers en de reusachtige mot op het gordijn in mijn kamer na gelukkig geen ongedierte gezien! Dat zit hier genoeg met dit tropische weer, geloof dat maar! Die avond vervolgens nog wat gegeten en gedronken met een stel uit Noorwegen, erg gezellig! En er was een entertainment avond in het resort met Fijiaanse dansen en muziek, erg leuk om te zien! Die mensen hier die kunnen feesten zeg hahaha! Heel grappig! Zo vrolijk als ze allemaal zijn!

Na een niet al te beste nacht slapen (ik moest toch wel erg aan het tropische weer wennen) nam ik de volgende ochtend na het ontbijt de locale minibus richting Suva, de hoofdstad. Dat was een hele beleving. Het kleine busje werd volgedrukt met bagage en mensen, en de rest van de bagage ging op het dak ("ja, wordt goed vastgebonden".. dat hoop ik dan maar..) Ik had gelukkig een stoel! De muziek was echt prachtig NIET DUS! 3,5 uur langs keiharde Fijiaanse gospelmuziek, pfff. De reis ging door een prachtig landschap en kleine Fijiaanse dorpjes, echt zooooo arm!! Dit is veruit het armste land waar ik tijdens mijn reis ben geweest, en dat had ik misschien niet helemaal verwacht.. Veel mensen in de dorpjes wonen in kleine golfplaten hutjes met tralies voor de ramen ipv glas. Vieze modderboel om en onder de hutjes. Kinderen op blote voetjes in de modder en zwemmend in de smerige rivier, springend van de krakkemige houten bruggetjes.. Ze zijn overigens wel allemaal heel erg vrolijk en aardig! Wel heel conservatief! Je moet hier eigenlijk (buiten de resorts) wel je knieen en schouders bedekken.. Ook al zijn ze niet heel strikt met toeristen..

Halverwege de reis kreeg ik een smsje van Marc, mijn oude buurjongen vanuit Nunspeet, waar ik zou gaan logeren in Suva, dat Sarah en zoontje Tristan op weg waren naar het strand in Pacific Harbour, en dat ik ook daar kon uitstappen en met hun kon gaan zwemmen! Dat heb ik dus gedaan! Er kwamen ook nog kennissen, dus we hebben gezellig geluncht, en gezwommen in de (heerlijk warme) zee en het zwembad. Het weer begon nog redelijk goed, maar het begon toch steeds meer te betrekken en het eindigde met harde regen:-(

In de avond aangekomen bij het huis in Suva. Een erg mooi huis met mooi uitzicht op bergen en zee. Die nacht kwam er een grote storing over (wat misschien zou uitgroeien tot een cycloon!). Echt een enorm harde wind!! Ongelooflijk! Het resultaat was de hele tuin vol met puin haha! De volgende dag dus voor tuinman gespeeld.

En het weer is helaas niet echt beter geworden. De wind is wel gaan liggen, maar het regent erg veel en hard, en de zon zien we niet. Helaas. Ik wilde nog een uitstapje maken naar een nabijgelegen plaatsje waarvandaan je dolfijnen kunt gaan spotten, maar het weer is toch echt niet goed genoeg!

Wat ik wel heb gedaan is het museum in Suva bekijken, gezellig lunchen en uit eten gaan met de familie, souvenirs shoppen in Suva en lekker uitslapen! Heerlijk!

Het gevolg van de grote storing is enorme overstromingen in Nadi, aan de andere kant van het eiland dus. Het vervelende is dat mijn vlucht daar vrijdag vandaan vertrekt, maar alle wegen ernnaartoe zijn dicht!!! Ik heb dus een extra vlucht geboekt (pff er was nog net één plek vrij, wat een geluk!!) van hier naar Nadi voor vrijdagochtend. Nu is het maar hopen dat die niet gecancelled wordt door de vele regen, én dat het vliegveld in Nadi open kan blijven.. Nou ja, veel meer dan hopen is er ook niet aan te doen...

Wat ik morgen ga doen weet ik nog niet, dat hangt een beetje van het weer af.. Ik moet in ieder geval ene pakketje sturen vanaf het postkantoor, want ik heb houten souvenirs gekocht die niet ingevoerd mogen worden in Australie (en ik vlieg terug via: Australie.. natuurlijk..) dus die gaan 'even' een drie maanden lange reis over zee maken;-)

Nu ga ik even een film kijken, dus fijne dag allemaal!;-)

Liefs, Patty

  • 25 Januari 2012 - 10:26

    Paps:

    Hoi Patty. Jammer van al die regen daar, daarvoor ging je niet weg uit ons kikkerlandje. Ik had verwacht dat je bij het zwembad zou liggen, maar mooi niet dus. Gelukkig heb je nu de tijd gehad om wat souvernirs te kopen, altijd weer leuk als die over een maand of 4 aankomen. Over pakketjes gesproken, die uit Moskou is er nog steeds niet hoor. Ik denk dat die ingevroren zit op een boot op de Oostzee. Hopelijk kan je wel wegkomen daar en heb je nog een aantal dagen mooi zonnig weer. Groeten aan Rick en de rest, vanuit Nunspeet XXX.

  • 25 Januari 2012 - 18:14

    Ronald:

    Hoi Patty,

    Ja die had je volgens mij nog niet gehad 'een cycloon', wel jammer natuurlijk dat je niet een zonnetje hebt wat bij een bounty strand hoort. Fijne laatste week nog en goede reis weer terug naar Europa. Eerst even Griekenland begreep ik van je ouders. Kun je even acclimatiseren, hoewel volgende week wordt het hier winter. Groetjes

  • 25 Januari 2012 - 20:27

    Leanne:

    Wel bizar, in NL is het toch redelijk mooi weer zelfs tijdens de winter en de grootste koukleum van Nunspeet zit op Fiji in een halve cycloon.. Ik zou het bijna pech noemen, maar daar is je reis verder te mooi voor...

  • 26 Januari 2012 - 16:48

    Arja:

    Nog even en dan geen verslagen meer van jou, houden tijd over straks! :-)
    Nog fijne tijd en doe ze de groeten in Griekenland.
    Groetjes, Arja x

  • 26 Januari 2012 - 19:18

    Wendy:

    Goed balen van dat stormweer! Wel een voordeel; het nederlandse weer lijkt straks een stuk positiever (vergeleken met overstromingen;))! Tot snel!! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 82739

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: