Ho Chi Minh Stad deel 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Patty Man - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh Stad deel 2 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Patty Man - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh Stad deel 2

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

23 November 2011 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Hallo allemaal!!!

Ja, ik weet het, ik heb echt net een berichtje geplaatst hier, maar die was nog van zondag! Ik ontving alleen geen internet hier tot nu toe! Nu ineens wel, ben ik heel blij mee, nu nog hopen dat er verbinding blijft totdat ik dit nieuwe berichtje geplaatst heb!

Ehmm wat heb ik zoal gedaan de afgelopen dagen?.. Maandag ben ik te voet de stad gaan verkennen. Ik moet zeggen, bij een temperatuur van tegen de 40 graden, en een luchtvochtigheidspercentage van boven de 70% is dat nogal een opgave.. Pff het zweet liep echt in stralen van me af! Vooral in de Ben Thanh markt was het echt niet te doen! Wat was het daar benauwd! En dan ook nog al die stalletjes dicht op elkaar, en mensen die maar naar je blijven roepen of je wat wilt kopen, en soms zelfs aan je arm trekken.. Het toeval wilde dat ik net daar midden in die markt, op het warmste stukje, de australiers uit de trein tegenkwam! Even gekletst, maar zij wilden eigenlijk ook zo snel mogelijk die markt uit, dus afgesproken dat we 's avonds samen zouden gaan eten, gezellig!

Ik ook snel de markt uit, richting de straat met allemaal schoenenwinkels die ik de avond ervoor al had gezien. Ik was op zoek naar zwarte sandalen, maar dat bleek nog niet zo heel makkelijk in maat 38/39.. Maat 38 was nog wel te krijgen, maat 39 hebben ze gewoon niet!!!! Ik had helaas hele leuke schoentjes aan die toch echt te klein waren in maat 38.. Uiteindelijk tóch schoentjes gevonden, yes!

Daarna wilde ik naar het Museum van Oorlogsoverblijfselen. Het was 12.15. Blijkt het museum dicht te zijn tussen de middag, tot 13.30! Shit!! Ik had vrij weinig zin om een uur te wachten in de hitte, en ook vrij weinig zin om dan maar ergens anders heen te gaan lopen, om na een uur wéér dezelfde weg naar het museum te gaan lopen.. Ben toen maar richting het hotel gelopen, en kwam een hele fijne supermarkt tegen!! Yes!! Ja het kost hier echt enorm veel moeite om een supermarkt te vinden, dus ik kan echt niet uitleggen hoe blij ik ben als ik er een zie! Anders moet je het doen met een soort kleine stalletjes op straat of mini mini minimarktjes, waar de keuze toch wel zeer beperkt is. Lekker even rondgekeken in de supermarkt en drinken en yoghurt gekocht.

Vervolgens verder gelopen naar mijn hotel. Het was intussen al halverwege de middag! Even lekker gedoucht en heerlijk uitgerust. Net op het moment dat ik richting het hotel van de australiers wilden gaan begon het me toch te stortregenen! Dit was echt nog erger dan in Hue haha! No way dus dat ik daar door ga lopen! De straten hier, die toch al niet echt heel schoon zijn, worden ook zo enorm smerig tijdens een regenbui! Bah, daar wil je echt liever niet op lopen! Even gewacht dus, en gelukkig hield het na een half uurtj weer op! Qua temperatuur verandert het trouwens niet hoor, na zo'n tropische regenbui, het blijft gewoon boven de 30 graden! Snel naar het hotel van de australiers, want ik was te laat, en ik had ook geen telefoonnummer ofzo.. Gelukkig bleken de meiden ook nog niet klaar toen ik er aankwam haha!

Er waren nog meer australiers in de lobby, die zeiden een goed restaurantje te weten. Ze namen ons op sleeptouw en we kwamen uit in een enorm toeristisch restaurantje, die ik normaal (lees: in griekenland) echt altijd erg slecht vind, en waarvan ik ook echt nog nooit een goede ben tegengekomen, maar ik moet zeggen dat het eten hier toch echt prima was! Mmmmm. Het was buiten lekker ook erg gezellig! Na het eten wilden Sarah en Rosie me meenemen naar een ijscafe, Fanny, waar ze superlekker ijs hadden volgens hen! Met zn 5-en naar het ijcafe, en het ijs was idd erg lekker! Daarna nog wat gedronken in het rooftop-cafe van het Rex hotel! Echt enorm duur (voor vietnamese begrippen dan, het waren gewoon europese prijzen..) maar erg mooi en gezellig!

Daarna terug gegaan naar het hotel. Zij zouden de dag erop naar huis vliegen, dus wilden niet al te laat naar bed. We hebben afgesproken elkaar zeker weer te zien in Sydney!

Gisteren ben ik op excurise geweest naar de Cao Dai tempel en de Cu Chi tunnels. Cao dai is een geloof (voor degenen die dat niet wisten, ik wist het ook niet hoor). Het is een mis tussen het boeddhisme, confucianisme, taoisme, en christendom. Ze hebben erg veel goden, en 3 heiligen.. Een van die heiliegn is Victor Hugo haha! De andere twee ben ik even vergeten.. De tempel is versierd in heel veel kleuren, van buiten en binnen, met een groot oog, het symbool van het geloof, boven de ingang. De Cao Dai aanhangers dragen een soort van witte jurken. Buitenshuis moeten ze die altijd dragen, alleen thuis mogen ze wat anders aan.. We kwamen aan tijdens een van de 6 dagelijkse ceremonies, die we gewoon mochten bekijken. Best bijzonder.. Ze gaan gewoon allemaal op de vloer zitten, en boven staan een soort van zangeressen, en zitten mannen die het gezang begeleiden met een muziekinstrument (een soort van lier (ehmm is dat de vertaling van het griekse lira voor de griekssprekenden onder ons?:P)) en eigenlijk komt er niets verstaanbaars uit haha! De ceremonie duurde 40 minuten maar wij gingen na 20 minuten weer weg. We gingen vervolgens lunchen in een klein viezig restaurantje die ik zelf nooit zou hebben uitgekozen, maar waar het eten heerlijk was!

Na de lunch reden we verder naar de Cu Chi tunnels. Deze tunnels zijn veel toeristischer dan de eerder bezochte Vinh Moc tunnels, en ook nog minder goede bewaard gebleven, maar zeer zeker erg indrukwekkend om te bekijken! Eerst liet onze gids ons de boobytraps zien die de Vietcong (guerillastrijders uit het zuiden van vietnam, die vochten aan de kant van de communistische noord-vietnamezen) gebruikte tijdens de oorlog. Ook zagen we een oorspronkelijke tunnel+ingang. De tunnels die nu toegankelijk zijn voor toeristen zijn 2x zo groot als de oorspronkelijke tunnels, anders komen de toeristen vast te zitten haha. De tunnels waren namelijk echt heeeeeel erg krap! Zelfs Vietnamezen konden zich er alleen op een buik en ellebogen door voortbewegen! Zelfs de vergrootte tunnels zijn nog krap! Je past er qua breedte net in, en je moet gebogen lopen. Je kan ook amper omdraaien. Ik had me vorgenomen opnieuw te proberen de tunnel in te gaan.. Gelukkig was er een belgisch meisje die ook niet zeker wist of ze wel ging, dus wij met zn tweeen achteraan. Deze tunnels waren iig minder diep dan de Vinh Moc tunnels (eerste laag 3 meter, 2e 8 en de derde weet ik niet meer). En je kon alleen de eerste laag in, maar 3 meter diep dus. Positief voor mij;-) De vriend van de belgische ging voorop, wij erachteraan, maar al bij het eerste bochtje (na 2 meter) durfden we niet verder. Haar vriend liep verder, en wij vroegen hoe het was enzo, en of hij al een uitgang zag (er waren hier veel meer uitgangen dan bij de Vinh Moc tunnels, alweer wat positiefs!). Eerst zag hij niets, maar op een gegeven moment was hij bij een uitgang, en aangezien we hem nog goed konden horen besloten we te gaan! Yes! We waren echt enorm trots op onszelf dat we in de tunnels zijn geweest!!! Ook al zijn we bij de eerste uitgang weer naar buiten gegaan! Het was echt een overwinning! Toen we de tunnels uit waren kregen we thee en een soort van boomwortel ofzo, wat de Vietnamezen in de oorlog aten in de tunnels.. Het smaakte naar gekookte aardappel, niet echt lekker dus.. Gelukkig maar dat ik de mijne gedeeld had met de amerikaanse man naast mij;-)

Na nog even een communistisch promotiefilmpje te hebben bekeken over de vietnamoorlog gingen we terug naar Ho Chi Minh stad. Ik ben samen met de amerikaanse man, die in een hotel vlak bij die van mij verblijft, gaan eten in een Indiaas restaurantje hier om de hoek. Het eten was er zooooo lekker!!! Jammie!!! Ik ga er dus zometeen weer heen! Kan niet wachten!

Vandaag heb ik weer rondgelopen in de stad, de Notre Dame kerk bekeken, het oude postkantoor bekeken, de opera bekeken, en toen wilde ik naar het Nationaal Hitorisch Museum maar dat bleek ook dicht tussen de middag! Grrr.. Toen maar terug gegaan naar het hotel en lekker gedoucht en relaxt..

Morgenavond laat vlieg ik naar Darwin! Daar kom ik dan rond 5.30 's morgens, lokale tijd, aan.. Wat ik morgen overdag ga doen weet ik nog niet.. Blijf eerst iig zo lang mogelijk in de hotelkamer, en daarna ga ik dan misschien een van de musea bekijken.. Er zijn ook nog tempels te bezoeken, maar ik heb eigenlijk de laatste weken wel genoeg tempels gezien, en ze zijn allemaal hetzelfde!

Nou, tot de volgende keer vanuit Australie dus maar!

Liefs, Patty

sorry the english version I'll write later again, I'm hungry now, so I'm going for some food;-) when there is still internet when I come back I might write it this evening, or maybe tomorrow morning, and otherwise you'll have to wait until I'm in australia! kisses)

I know I know I just posted a new message, but that one I wrote on Sunday, I just couldn't upload it because there was no internet in my room (now there is, yay, hope it will still be there when I finished writing this new message so that I can upload it haha..)

  • 23 November 2011 - 13:42

    Susan:

    Hey patty,

    Goed gedaan je hebt de tunnels overwonnen :)
    fijne reis naar australie!

    Gr suus

  • 23 November 2011 - 16:08

    Je Moedertje.:

    Weer een erg leuk verhaal,en weer veel gezien.
    Ook leuk dat je daar weer bekende tegen kwam,en gezellig met ze uit geweest bent.
    Voor morgen een hele goeie reis naar Darwin.
    We horen weer van elkaar.

    Dag schat.

  • 23 November 2011 - 21:14

    Willeke:

    Hoi Patty,
    Nou dat was dus Azie; Volgens mij heb je wel onwijs veel gedaan en gezien!
    Het waren erg leuke verhalen van al je belevenissen.
    Goeie reis naar Australie! en daar ook weer heel veel plezier.
    We horen weer van je.
    Groeten vanuit Gouda

  • 24 November 2011 - 21:30

    Ronald:

    Hoi Patty,

    Nou 2 lange verhalen achter elkaar. Leuk om te lezen en voor straks een goede reis naar de westerse wereld. Zal wel weer even wennen worden want alles stuk duurder natuurlijk.

    groetjes

  • 24 November 2011 - 21:39

    Arja:

    Hoi Patty,
    Moest er even de tijd voor nemen 2 lange verhalen van je te lezen.
    Knap hoor dat je in de tunnel bent geweest hele overwinning !
    Goede reis naar Australie !
    Groetjes, Arja

  • 28 November 2011 - 08:17

    Erik Jan:

    Zo! En nu Aussie, ENJOY Sheila!
    Veel plezier in Australie!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 82786

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: