Noosa, Melbourne, Brisbane, Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Patty Man - WaarBenJij.nu Noosa, Melbourne, Brisbane, Byron Bay - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Patty Man - WaarBenJij.nu

Noosa, Melbourne, Brisbane, Byron Bay

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

17 December 2011 | Australië, Byron Bay

Hallo allemaal!

Ik dacht dat het wel weer eens tijd werd voor een nieuw berichtje van mij! Ik heb voor de hele dag internet gekocht, dus lekker de tijd! Behalve dan dat er hier nergens een stopcontact te bekennen is en de batterij van mijn laptop toch al niet echt vol meer was..

Ik was gebleven bij Noosa! De eerste avond ben ik uit eten geweest met mijn Engelse kamergenootjes bij een pub. Lekker eten, en erg gezellig! De volgende ochtend was het prachtig weer en zijn we met zn drieen naar de farmers market geweest. We werden gebracht door het shuttlebusje van het hostel en hadden iets meer dan een uur om rond te kijken. Echt een leuk marktje, met de gebruikelijke groenten en fruit, maar ook stalletjes met eten e.d. Aangezien we besloten hadden dat we zelf zouden gaan koken, en allemaal graag wat gezonds wilden hebben, hebben we enorm veel groenten en fruit gekocht. Terug in het hostel bleek iemand de plastic waterkoker op de elektrische kookplaat gebruikt te hebben, omdat hij op de normale manier niet werkte. Jemig, hoe dom ben je dan!!!!!! Er was dus brand geweest in de keuken, met als gevolg dat we een uur moesten wachten tot de keuken weer schoongemaakt was, én dat het beste kookpitje niet meer werkte, grrr. Het weer was intussen verslechterd, het stortregende weer, dus zijn we maar even een uur gaan rusten;-) Daarna groenten gemaakt in verse tomatenpuree, met aardappelpuree, en een salade, en als toetje een fruitsalade! Gezond he??;-) Vonden wij ook;-) Iets te gezond, dus we hebben de maaltijd beeindigd met een Snickers haha. Noosa was best een leuk plaatsje verder, zeker de leukste van de kleine plaatsjes die ik tot nu toe bezocht heb (behalve Cairns, als je dat ook tot de kleine plaatsjes zou rekenen..)

De volgende ochtend heb ik de bus gepakt naar het vliegveld van Brisbane. Ik had pas 's avonds een vlucht, maar met een bus later zou ik het helaas niet redden.. En de keuze was: eerst naar het centrum of de hele dag op het vliegveld wachten. De eerste keuze was verleidelijk natuurlijk, maar wat doe je dan met je backpack van 18 kilo??? Toch maar zitten wachten op het vliegveld dus.. Kwam daar de twee Deense mensen tegen die ik in Airlie Beach had ontmoet in het hostel, die kwamen net daarvandaan met het vliegtuig haha, toevallig weer. 's Avonds kwam ik laat aan bij het hostel in Melbourne. De vlucht ging naar Avalon airport, en dat ligt een uur buiten de stad! Mijn hostel had me geupgrade van een 12-persoonskamer naar een 7-persoonskamer, maar of dit nou echt een upgrade was weet ik niet, want de 12-persoonskamer zag er op de plaatjes best ruim uit, en deze kamer was echt geschikt voor 4 personen, en dus niet voor zeven! Er was niet eens plek om mijn backpack neer te zetten toen ik binnenkwam! Lekker rustig was het wel gelukkig! De volgende ochtend werd ik al om 7 uur opgepikt voor een excursie naar de Great Ocean Road. Het weer zat weer niet echt mee. Het begon erg bewolkt en regenachtig en het was zooooooooo koud!!!!! Na meer dan 4 weken in zo'n 30 graden geleefd te hebben voelt 18 echt alsof het bijna vriest! Brrrr. De wind leek wel door me heen te gaan, dus overal zo snel mogelijk de bus weer ingestapt haha! We gingen eerst naar wat uitzichtpunten (heel mooi - uitzicht op de zee met enorme golven, en mooie rotsformaties). Daarna stopten we om vogels (weer een soort papegaaien, maar andere dan ik op Magnetic Island had gevoerd) te voeren! Zo leuk!!! Van deze heb ik gelukkig geen schrammen op mijn armen overgehouden. Lieve vogels. We zagen daar ook een wilde koala in de boom! Wat een schatjes toch, koala's! Na deze stop gingen we lunchen en een van de keuzes was pita gyros! YES!!!! Ik verlangde echt zo naar Grieks eten en was dan ook zielsgelukkig toen ik het zag staan! Hij was dan wel niet zo lekker als in Griekenland, maar toch nog steeds erg lekker;-) Na de lunch deden we eerst een rainforestwalk, alweer wandelen in het regenwoud pfff. Het verschil was wel dat dit een koud regenwoud was, dus niet zo heet en vochtig als de regenwouden in noord-australie. Al had ik die warmte er toch graag bij gehad! Vervolgens reden we door naar het naar mijn mening mooiste deel van de Great Ocean Road, de 12 apostelen! Het weer was intussen wat beter geworden, de zon scheen! Yes! Het bleef koud, maar was toch al een stuk beter dan daarvoor, en met zon ziet alles er veel mooier uit! De 12 apostelen zijn een soort van ronde rotsen in zee, afgesleten door de zee. Er zijn er geen twaalf meer, maar nog maar acht. Grapje van onze gids: ja het is gewoon valse reclame, die 12 apostelen, pas als we de toeristen toch al binnen hebben zeggen we dat het er eigenlijk maar 8 zijn. Haha! Je kon bij de 12 apostelen een optionele helicoptervlucht maken en dat heb ik gedaan! Wat is dat leuk!!! Zo veel beter dan vliegen in een vliegtuig! En wat een prachtig uitzicht overal! Met het mooie zonnetje erbij! Echt super, en zeker het mooiste dat ik tot nu toe heb gezien in Australie! Zeker de moeite waard dus, dat ik dat uitstapje Melbourne geboekt had! Ik had dit voor geen goud willen missen!

De volgende dag had ik 's avonds een vlucht terug naar Brisbane, dus eerst nog de hele dag de tijd om Melbourne te bekijken! Het were was prima, lekker zonnig! Wel koud nog steeds, brrr.. Maar beter dan de dag ervoor! Melbourne is echt een geweldige stad!!! Tot nu toe echt het leukste plekje Australie! Mooie parken, mooie wandelroutes langs de rivier, mooie pleintjes, mooie (oude!) gebouwen, mooie kerken, gezellige barretjes en restaurantjes, en leuke winkels! Echt perfect! Het heeft echt mijn beeld van Australie wel veranderd, want tot dan toe vond ik het echt saaaaaai overal! (ok, mooie excursies, dat zeker, maar de plaatsen zelf allemaal te saai voor woorden!) Ik had wel langer in Melbourne kunnen blijven, maar helaas, ik moest weer terug naar de oostkust haha..

's avonds laat aangekomen in mijn hostel in Brisbane, echt een superhostel! In een soort grote villa, en de dorm, die toch al maar voor 4 personen was, was ook nog opgedeeld door een gordijn, dus leek net of je maar met twee personen sliep, en boven mij lag nog niemand ook! Heerlijk! Super geslapen dus die nacht! De volgende dag Brisbane verkend! Ook een erg leuke stad, maar niet zo leuk als Melbourne.. Maargoed, genoeg te doen! Ik heb lekker gewandeld, en was blij dat het weer warmer was dan in Melbourne! Ook al was het weer in Brisbane ook niet echt geweldig, nogal bewolkt en regenachtig en voor wat ik gewend was van de oostkust best frisjes.. 's Avonds ben ik uit eten geweest met Sara, een meisje uit Zwisterland die ik ook in Cairns en in de bus van Airlie Beach naar Hervey Bay was tegengekomen. Erg gezellig!

En de volgende ochtend vertrok ik alweer naar Byron Bay! Je kunt zeker zien dat het hier ooit een leuk plaatsje was, een beetje hippie-achtig, maar nu loopt het vol stomme dronken Engelsen. Jemig zeg, blijf in Engeland als je toch alleen maar wilt zuipen! Daarvoor hoef je toch geen 30 uur te gaan vliegen??! Het verpest echt enorm de sfeer.. Mijn hostel is echt vreselijk! Het is een echt partyhostel.. Had ik niet helemaal begrepen uit de gelezen recensies. Shit, helaas toch niet gelukt om alle partyhostels te vermijden.. Eergisteravond heb ik gekookt met twee aardige Nederlanders (meisje en jongen) die ik in de bus had leren kennen. Zij waren elkaar ook al eerder ergens tegengekomen haha! Heerlijk pasta met groenten gegeten, jammie! Daarna zijn we nog wat gaan drinken in een barretje en uiteindelijk was ik iets over 12 weer in het hostel. Daar was iedereen kennelijk net weg, dus dat was lekker rustig, voor een paar uur, grr. Iedereen kwam apart, en echt met erg veel lawaai, terug van het uitgaan. De een om 3 uur, de ander pas om 5.30, en de andere 7 ergens daartussenin. Echt heel slecht geslapen dus! Gisteren overdag met de nederlanders afgesproken. Eerst lekker even op het strand gelegen, en daarna samen naar de vuurtoren, en naar het mees oostelijke puntje van het vasteland van Australie gewandeld. Toen we terugkwamen was het wel etenstijd. We wilden eigenlijk bij een barretje eten waar de maaltijden maar 6 dollar waren, maar toen we de enorme rij daar voor de deur zagen zagen we daar maar vanaf en is het uiteindelijk pizza geworden. We waren allemaal erg moe, dus na nog even nagekletst te hebben wilden we zo rond 22.30 naar bed. Maar dat ging dus echt niet in mijn hostel. Mensen zaten op de kamer allemaal drankspelletjes te spelen! Aangezien het nog niet echt heel erg laat was gign ik nog maar even internetten, maar toen ik terugkwam was het echt niet beter, en erg luidruchtig! Ik dacht dat ik gek werd, ik wilde zo graag slapen! Uiteindelijk een van de Nederlanders gesmst of ik misschien illegaal op een matje bij hun in het hostel op de vloer kon slapen. Uiteindelijk kreeg ik zelfs zijn bed en is hij zelf buiten in een hangmat gaan slapen! Zo aardig!! Ik voelde me wel wat bezwaard, maar hij stond er echt op! Dus lekker een paar uur geslapen van 2-7 h, en toen met extra veel kabaal op mijn kamer hier mijn tas ingepakt haha! Iedereen lag dronken op bed te snurken, en je wilt ook niet weten hoe dit hostel ruikte laat op de avond en 's ochtend voordat er is schoongemaakt. Gatver! De toiletten wil je dan ook liever niet gebruiken.. Ik heb over 3 uur pas een bus naar Coffs Harbour helaas. Heb gekeken of er een eerdere bus is, maar die is er helaas niet.. Dan dus maar even een paar uur internetten. Ik kan echt niet wachten om hier weg te gaan!! Hopelijk is het beter in Coffs Harbour! Zo niet kijk ik echt of ik een nacht eerder weg kan daar. Het probleem is dat iedereen op weg is naar Sydney voor oud&nieuw, en dus overal alles volgeboekt is hier... Anders had ik hier ook van hostel gewisseld! Momenteel is het koud en regent het, bah! Het weer is echt zo enorm slecht steeds, het schijnt ook in 100 jaar niet zo slecht te zijn geweest! Lekker hoor!

Ik heb intussen wel mijn terugvluchten geboekt! Na Nieuw-Zeeland ga ik nog een paar dagen naar Fiji, en vanaf daar heb ik eerst een vlucht naar Darwin, via Brisbane. De volgende dag heb ik dan een vlucht van Darwin naar Singapore en daar wil ik 3 dagen blijven. Vanaf daar vlieg ik door naar Athene, via Doha (Qatar), waar ik ook 4 dagen blijf voordat ik dan op zondag 5 februari 's middags weer op Schiphol hoop te landen! Dat is over precies 7 weken als ik het goed heb! Ik heb Australie wel een beetje gehad (het is dat ik oud&nieuw wil vieren in Sydney, anders was ik eerder naar Nieuw Zeeland gegaan) dus ik kan niet wachten om weer naar een ander land te gaan! In Azie kon ik niet wachten om in Australie te zijn, maar nu ik terugdenk aan Azie herinner ik me alleen de positieve dingen en moet ik toegeven dat het in ieder geval wel sfeer had, in tegenstelling tot hier.. Griekenland blijft toch favoriet hoor, tot nu toe!! Kan ook niet wachten om in Athene te zijn en eindelijk weer Grieks te praten! Nog 6,5 week...

Tot het volgende berichtje! Ik zal als ik tijd genoeg heb (gezien de batterij van mijn laptop bedoel ik) proberen de foto's even op mijn laptop te zetten zometeen, en er dan ook wat hier te plaatsen..

Liefs, Patty

• 18 December 2011 - 08:50

Paps:

Dat je de hele wereld rond moet om er achter te komen dat Griekenland (en dan vooral de eilanden) erg mooi en gezellig zijn. We wisten dat toch na 1 vakantie al !!!!
    Engelsen vindt je jammer genoeg overal op de wereld, als er maar sterke drank en bier is na 10 uur 's-avonds. Fijn dat je asiel kreeg bij die andere Nederlanders.
    Van de computerfreaks op het werk begrijp ik dat je het foto-stickje wat vastliep beter niet kan gebruiken als hij het nog steeds niet doet. De gegevens kunnen er nooit af zijn zeggen ze, dus een it-specialist (of de leverancier) moet de fout er uit kunnen krijgen.
    En over het weer. Regen, natte sneeuw, een snijdend koude wind en maar zo nu en dan een beetje zon is ook niet alles hoor. En dan heb ik het nog niet eens over temperaturen tussen de 2 en 6 graden (overdag wel te verstaan). Dus die 22 graden bij jou valt nog wel mee. Inderdaad lezen we hier ook over overstromingen en veel regen in Australie, Nieuw Zeeland enz. Dat is natuurlijk wel wat minder als je er net inzit.
    Je hebt nog veel te doen en te zien lees ik, dus veel plezier de komende dagen (en een beetje slaap in de nacht).
    En PS, als ik het goed begrijp wil je wel weer mee naar Griekenland over een paar maanden ?????

• 18 December 2011 - 11:40

Dolly:

Hoi Patty,
    Nieuwjaar vieren moet je zeker doen in Sydney.
    Van mijn Duitse collega hoorde ik dat je drie dingen in je leven gedaan moet hebben:
    1) nieuwjaar vieren in Sydney,
    2) carnaval vieren in Rio de Janeiro,
    3) oktoberfest vieren in München.
    No. 1 ga je in ieder geval doen dan heb je daarna nog 2 doelstellingen te gaan. Mooi toch?
    Jouw buurvrouw die je op Kreta hebt gehad is de zus van mijn broer zijn vriendin.
    wat een toeval hè?
    Wens jou mooie kerstdagen toe en alvast een geweldig mooie Nieuwjaarviering in Sydney toe.
    Hartelijke groeten van Dolly en Johan. Pas goed op jezelf.