Sydney (dutch version) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Patty Man - WaarBenJij.nu Sydney (dutch version) - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Patty Man - WaarBenJij.nu

Sydney (dutch version)

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

05 Januari 2012 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hallo allemaal!

Het heeft even geduurd maar hier dan eindelijk weer een berichtje van mij!

Allereerst wil ik iedereen bij deze een heel gelukkig en gezond 2012 toewensen!

En ja, geen bericht betekent goed bericht, ik heb het dan ook echt enorm goed naar mijn zin gehad in Sydney! Wat een geweldige stad!

Toen ik met de bus aankwam vanuit Port Macquarie stond Rosie al op me te wachten. We hebben mijn bagage gestald en zijn toen gaan wandelen naar het operahouse en de harbour bridge. Het weer was goed, dus het was heerlijk buiten! Na een kleine lunch hebben we mijn bagage weer opgehaald en hebben we de trein genomen naar Pennant Hills, waar zij en haar ouders en zusje Sarah en hun broer die nu in Denemarken studeert wonen. Leuk, gezellig huisje, met een zwembad in de tuin (helaas maar 1 keer in geweest, want het weer zat niet echt mee) en een schattige hond en konijn! Naast het huis was een groot grasveld waar aan het eind van de middag echt tientallen, misschien wel honderden, kaketoes boven vlogen! Echt schitterend!

De eerste dag hebben we verder niet heel veel gedaan. We zijn alleen 's avonds, na de pizza, een rondje gaan rijden om de kerstverlichting van andere mensen te bewonderen. Ja, ik vond het ook nogal bijzonder, maar iedereen doet het, het schijnt echt een traditie te zijn! In sommige straten waren alle huizen verlicht met gekleurde lichtjes overal! Een beetje kitch, maar het gaf wel sfeer haha! Andere huizen vond ik echt heel erg mooi verlicht, met lichtjes langs de dakgoten en verlichte blauwe sterretjes in de tuin. Eenmaal terug thuis was ik echt heel erg moe van het vroeg opstaan die ochtend (de bus vertrok om 5.50!) en de drukke dag, dus ben ik heerlijk naar bed gegaan! Wat was het lekker om even een 'eigen' slaapkamer te hebben, waar je niet meerdere malen per nacht wakker wordt van je kamergenoten (hoe stil ze vaak ook proberen te zijn). Heb dan ook echt heeeel goed geslapen!

De volgende dag gingen we naar oma. Die moesten we eerst ophalen in een verzorgingshuis, en zouden we daarna naar een oom en tante brengen, waar ze met kerst zou blijven logeren. Nadat we haar hadden opgehaald was er tijd over om nog even bij een mooi meer te gaan lunchen. Heerlijke fish&chips op (ja dit keer was het echte goede, soms proef je alleen maar frituurvet haha) met uitzicht op het water en pelikanen! Erg gezellig! Daarna naar de oom en tante en het nichtje. Die hadden echt een hele leuke zingende en dansende kerstman! Heb nog geprobeerd er ook een te kopen voor thuis, maar helaas, nergens meer te krijgen. We hebben nog even een wandeling gemaakt samen met het nichtje en toen moesten we terug naar huis om Sarah op te halen van haar werk. 's Avonds gingen we naar het centrum, naar de St. Mary's cathedral. Aan de buitenkant was daar een soort lichtprojectieshow, dat was echt zoooo mooi!! Allerlei verschillende, bewegende, mooi gekleurde animaties geprojecteerd op de kerk. Daarna gingen we naar binnen voor de Christmas Carrols, dat is een soort zangdienst met kerstliedjes. Aan de ene kant voelde het heel vertrouwd en aan de andere kant was het toch ook erg raar om de liedjes in het Engels te zingen en de melodie was soms ook wat anders dan bij ons in Nederland. De carrols duurden tot 24h, en toen begon de nachtmis. Eerst wilden we weggaan, maar we zijn uiteindelijk toch gebleven. Erg bijzonder, een katholieke mis. Heb toch meer met de Grieks Orthodoxe kerk. De mis duurde tot 1.40 en helaas kon je hier, in tegenstelling tot in de griekse kerk, niet halverwege weglopen haha. We vielen bijna in slaap halverwege! Op de terugweg zat er een enorm grote spin in de auto (die voor australische begrippen nog klein scheen te zijn) die ze verolgens ook nog gewoon laten zitten. Fijn..

De volgende dag was het kerst! Ik had allemaal lekkere snoepjes aan mijn slaapkamerdeur hangen toen ik wakker werd, erg lief! Na een lekker ontbijtje gingen we naar een andere oom en tante (waar ook nóg een oom, en de andere oma waren) voor de kerstlunch (geen kerstdiner in australie, maar een kerstlunch). Lekker en erg veel gegeten, met als hoogtepunt wel de zoetigheden bij de koffie, ik ben echt verslaafd aan rocky road, een soort gesmolten chocola met marshmallows en nootjes erin, wat dan weer wat stolt in de koelkast, jammie!!! Ga ik thuis zeker proberen te maken! Ik heb in de tuin bij de oom en tante ook nog wilde kookaburra's (vogels) gevoerd, en we hebben nog een bushwalk gemaakt door het bos en langs de rivier. Erg leuk allemaal en erg gezellig! Hoewel het toch wel erg raar was dat het zonnig en warm was met kerst! De kerstboom bij de oom en tante was ook geen den, maar een versierde palmboom, haha!

Tweede kerstdag heet Boxing day in australie. We gingen naar Manly, om daar een stuk van de wandeling naar Spit Bridge te wandelen, en op een mooi punt op de rotsen te kijken naar de zeilbotenrace (sydney-hobart race? ehmm hij is heel bekend, maar ik ben de naam kwijt haha!). Heel veel zeilboten, de hele haven vol! De wandeling was ook erg mooi, en we hebben heel veel grote hagedissen gezien! 's Avonds gingen we naar kennissen voor een boxing day dinner. Opnieuw lekker gegeten, en gezellig spelletjes gespeeld met Rosie en Sarah en de kinderen van het andere gezin. Anna en ik gingen best goed bij Pictionary, en dat in het Engels, vond ik best goed van mezelf, want het is een stuk makkelijker in je eigen taal!

En toen was het alweer dinsdag, tijd om naar mijn hostel te gaan in het centrum van Sydney! Eerst ging ik nog met Rosie naar het koalapark bij hun om de hoek. Niet heel groot, maar wel echt heel erg leuk! We mochten een koala aaien, en zelfs een dingo!! En de kangoeroes aaien en eten geven! Net zoals de geitjes op de kinderboerderij, maar dan zijn het hier geen geitjes, maar kangoeroes. Er waren verder ook nog schattige kleine pinguins, wombats, en een echidna (een soort grote egel). Eenmaal terug besloot moeder dat ze mij wel even naar het centrum konden brengen, en dat we dan op de weg daarnaartoe nog even het olympisch dorp konden bekijken. Erg leuk!! Alles is nog in gebruik daar, als concertzalen en sporthallen! En het ziet er heel netjes verzorgd uit! Daarna hebben we nog even geluncht bij de rivier, voordat ik werd afgezet bij mijn hostel.

Het hostel had een foutje gemaakt met mijn boeking (ik snap ook niet hoe dat kan als je al in mei hebt geboekt, maargoed..) dus ik kreeg de eerste nacht een tweepersoonskamer met eigen badkamer!! Wat een luxe!!! HEERLIJK!!! Heb ik dan ook erg van genoten! Ben mijn kamer niet uitgeweest die avond, en heb heel lang onder de douche gestaan, en nog even tv gekeken! De volgende dag moest ik uitchecken en opnieuw inchecken in de 8-persoonsslaapzaal. Deze was ook erg goed, schoon, en ruim! De kluisjes waren groot genoeg voor al je spullen, inclusief backpack!! Die dag heb ik een stuk gewandeld in de stad, richting Darling Harbour, waar ik heerlijk in de zon heb gezeten met wat drinken! Erg leuk daar! Daarna ben ik naar Paddy's Markets geweest, waar ik te veel souvenirs heb gekocht haha!

Op donderdag stond mijn excursie naar de Blue Mountains gepland. Helaas viel het weer nogal tegen 's morgens. Het was echt ijskoud!! Brrr. De eerste stop was een koffiestop bij een rivier, waarna we doorreden naar Scenic World, waar je kabelbanen hebt met een prachtig uitzicht, en de stijlste trein ter wereld! We gingen eerst met een kabelbaan over een waterval heen. De vloer van de kabelbaan was in het midden doorzichtig, waardoor je een prachtig uitzicht had (en het gevoel dat je erdoor zou zakken, maar dat terzijde). Daarna gingen we met een ander kabelbaantje naar beneden, met ook weer een prachtig uitzicht op de Drie Gezusters (ehmm heette het wel zo?? het zijn drie identieke rotspieken naast elkaar) en de Katoomba waterval. Beneden deden we een wandeling door het regenwoud en onder langs de waterval. Het leukste was dat een man (niet van onze groep) een foto van zijn vriendin probeerde te maken op een rotsblok aan het water, en dat die vriendin toen in het water viel en echt helemaal doorweekt was hahaha! (leedvermaak) De wandeling was mooi, maar nog best koud. We gingen vervolgens met het steilste treintje ter wereld weer terug naar boven. En dat treintje wás steil! Zo! De stoeltjes stonden al schuin naar achteren, waardoor het leek alsof je half lag, maar alsnog leek het op de helling of je naar voren zou vallen en moest je je echt vasthouden! Het was wel heel leuk! Na de lunch in Katoomba gingen we naar een andere waterval (naam ben ik even kwijt). Eerst gingen we naar een uitzichtpunt met een prachtig uitzicht op een lange waterval, en daarna deden we een heel lange en gevaarlijke (over een modderig, glibberig paadje, onder de rotswand langs, langs het ravijn) wandeling naar nog een andere waterval. Was echt zoooo mooi daar!!! Na de wandeling stopten we nog op een ander uitzichtpunt, waar je een schitterend uitzicht had over de bergen! Wat zijn de Blue Mountains mooi!!!

Toen was het vrijdag.. Ik had met Sara, een Zwitsers meisje, afgesproken. We hebben samen een heel eind gewandeld, over de Harbour Bridge naar de overkant, en weer terug, toen nog een van de torens beklommen, en daarna door de Rocks en door de winkelstraten weer tot vlakbij het centraal station. We hebben ook nog wat rondjes in de gratis bus 555 gezeten, die door het centrum rijdt;-) Was een gezellige dag, en we spraken af dat we de volgende dag samen naar het vuurwerk zouden gaan kijken, op een punt tegenover het operahouse, aan de andere kant van de Harbour Bridge.

De volgende ochtend stonden we om 11h klaar, maar wat een pech, het regende echt keihard!! Shit!!! Even wat eten ingeslagen om de dag door te komen en toen toch maar richting het uitzichtpunt gegaan. Het was intussen droog, en het klaarde later zelfs helemaal op, waardoor we de hele dag heerlijk in de zon (en onder onze zelfgemaakt overkapping) hebben gezeten! Op het punt waar we zaten/stonden waren veel Nederlanders, erg gezellig! (voor mij, misschien wat minder voor Sara, want we spraken veelal Nederlands.. sorry Sara!) Het wachten duurde lang (ja, 12 uur inderdaad) en het was erg druk! Er waren 4 toiletten voor duizenden mensen, dus de wachtrij stond tot aan het eind van de straat. Wachttijd: 45 minuten, voor een stinkend, smerig toilet. Bah! Dus maar geprobeerd zo min mogelijk te drinken (ja, erg ongezond met zonnig weer en 30 graden, maar het moest maar een dagje). Maaaaar het was het wachten zeker waard!!! Aan het begin van de avond was er een vliegshow, en een show van de brandweerboot, en om 21h het kindervuurwerk. Daarna nog een botenshow met verlichte boten, en toen EINDELIJK het echte vuurwerk! Was schitterend!!! Overal vuurwerk, het mooiste natuurlijk op de harbour bridge, maar ook prachtig vuurwerk vanaf de wolkenkrabbers in het centrum, het operahouse en nog 2 andere punten. Na het vuurwerk gaat iedereen naar huis, dus niet zoals in Nederland naar feestjes. De feestjes starten namelijk al om 20h, en dan mis je het vuurwerk. Raar.. Ondanks dat alle viewing points alcoholvrij waren liepen er na 00.30 enorm veel dronken mensen op straat, en vond ik de sfeer niet echt prettig! Vele duizenden mensen probeerden zich het station in te wurmen om terug te gaan naar de andere kant van de brug. Ik heb dus eerst maar een uur gewacht tot het iets rustiger werd, voordat ook ik in de trein terug naar mijn hostel stapte..

Nieuwjaarsdag had ik om 10h afgesproken met Rosie en Sarah om met hun kleine nichtje Mya naar de dierentuin te gaan. Dat viel toch wel ietwat tegen, zo vroeg! Maargoed, het was het waard, want om nou een hele dag te liggen slapen is ook zonde. De dierentuin was erg mooi, en het was prachtig weer!! Heerlijk zonnig en zo'n 30 graden! Super!

Op 2 januari was het weer hetzelfde schitterende weer! Ik wilde eigenlijk een museum bekijken, maar vond toch dat ik met zulk prachtig weer echt niet binnen kon gaan lopen. Heb dus een ticket gekocht voor de city-en bondi sightseeing bus en heb heerlijk op het dak van de bus gezeten, bruin worden en alle bezienswaardigheden zien in één! Ik was eigenlijk van plan op Bondi beach uit te stappen en even op het strand te gaan liggen, maar eenmaal daar aangekomen leek het Scheveningen wel op een mooie zomerdag in Nederland. Iedereen lag op elkaar gedrukt en je zag geen eens het zand meer! Daar had ik geen zin in, dus ben lekker in de bus blijven zitten!

En toen was het alweer 3 januari, mijn laatste dag in Sydney! Ik moest eerlijk zeggen dat ik nog wel een week in Sydney had kunnen blijven! Had ik maar alle kleine plaatsen aan de oostkust overgeslagen en was ik dan langer in Melbourne, Brisbane en Sydney gebleven! Al die kleine plaatsjes waren te saai voor woorden (mooie stranden, dat zeker, maar helaas nergens strandweeer). Maargoed, ik had ook erg zin om naar Nieuw-Zeeland te gaan! Ik ben 's morgens eerst nog met Rosie naar de Art Gallery of New South Wales geweest (erg leuk!) en daarna hebben we nog heerlijk geluncht in Hyde Park voordat ik de trein heb genomen naar het vliegveld.

Na wat problemen op het vliegveld (ik had mijn doorreisticket vanuit Nieuw-Zeeland niet geprint, waardoor ik niet kon inchecken en voor 11 dollar mijn ticket moest gaan printen bij het postkantoor (5 euro voor het internet en 2 dollar per pagina om te printen! grrr)) zat ik dan in het vliegtuig en kwam ik na een prima vlucht heel laat (of eigenlijk heel vroeg) aan in Christchurch. Lekker geslapen, en gisteren samen met twee andere Nederlandse meisjes de stad rondgewandeld. Echt heel vreemd. Het hele centrum is nog hermetisch afgesloten na de aardbeving van febuari en alle oude gebouwen zijn ingestort, en in nieuwere gebouwen zitten vaak grote scheuren.. Er is een straatje open, waar wat winkeltjes zijn gevestigd in containers. Ik heb daar wel een heerlijke pita souvlaki op!! Jammie!!! En een lekkere frozen yoghurt! Dus wat dat betreft kon het eigenlijk niet beter! We hebben verder nog even de botanische tuinen bekeken en daarna wat avondeten gehaald in de supermarkt en dat in het hostel opgegeten.

En vandaag ben ik alweer verder gereisd naar Lake Tekapo! Het is hier zoooooooo mooi!!! Had niet verwacht dat het zo mooi zou zijn!! Het was mooi zonnig vanmiddag, waardoor het meer een schitterende lichtblauwe kleur had! Er is een prachtig uitzicht op de hoge bergen aan de overkant van het meer (op sommige ligt zelfs sneeuw!) en op de wat lagere bergen aan de zijkanten. Die bergen lijken (als je het meer wegdenkt) wel wat op de bergen in Mongolie! Vanuit mijn dorm in het hostel hier kijk ik ook op het meer en op die bergen! Heel mooi! Heb vanmiddag dan ook heerlijk gewandeld!

Morgen reis ik weer verder naar Queenstown, waarvandaan ik de dag erna op excursie ga naar Milford Sound! Heb er zin in!!

Foto's volgen volgende keer, bij de Engelse versie van dit berichtje, want mijn kamergenoten willen gaan slapen geloof ik...

(english next time - sorryyy - I know I haven't written in english for a long time - my roommates want to sleep now!)

Liefs, Patty

  • 05 Januari 2012 - 08:43

    Annelies:

    Ha Patty! Leuk om weer een bericht(je) van je te lezen! Veel plezier nog in NZ en alvast een fijne verjaardag!

  • 05 Januari 2012 - 11:39

    Mams:

    Ha schat.
    Wat een belevenissen weer,Echt geweldig.
    Je hebt de afgelopen weken ook weer heel wat gezien en meegemaakt.
    Fijn dat het ook zo gezellig was bij de familie in Sydney,Goed getroffen.
    Het vuurwerk vond je ook Fantastisch.Leuk om dat daar eens mee te maken,(We hebben
    er wat van gezien op t.v.)Dan is het hier toch maar saai hoor.
    Vandaag een erg leuke kaart van je gekregen,Bedankt er voor.(staat al op de kast.)
    Gisteren een pakketje aangekomen uit China.

    Nou lieve schat ook de komende dagen weer veel plezier,Want er staat nog heel wat op je programma heb ik gezien,Geniet ervan en tot horens.
    Liefs en XXX.



  • 05 Januari 2012 - 21:41

    Ronald:

    Hoi Patty, ook jij de beste wensen voor 2012. Ik dacht al dat je van de aarde verdwenen waas, maar met dit boekwerk maak je alles weer goed. Fijn dat de kersttijd goed bevallen is en die temperatuur daar kunne we alleen maar van dromen hier. Lijkt op dit moment wel herfst ipv winter. Verder heeft Esther een huisje in Zwolle en zijn we dus weer met verhuis gedoe bezig. Nou fijne tijd in NZ en al vast fijne verjaardag gewenst.

  • 05 Januari 2012 - 21:41

    Arja:

    Hoi Patty, allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar! Al goed begonnen bij jou weer genoeg
    leuke dingen meegemaakt .
    Weer een heel verhaal om te lezen maar het was ook weer tijdje geleden.
    Fijne tijd daar weer veel op het programma.Ben benieuwd naar de foto´s !
    Liefs, Arja

  • 07 Januari 2012 - 18:08

    Marjan:

    Hoi Patty,
    Jij ook een gelukkig en een gezond 2012.
    En alvast gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!
    Een dikke knuffel van ons allemaal
    Als je thuis komt nemen we een borrel erop
    Hele fijne reis en een leuke verjaardag.

    gr.Marjan Wim Hans

  • 08 Januari 2012 - 08:53

    Janet:

    Heey Patty, nog een gelukkig nieuwjaar!! En gefeliciteerd met je verjaardag!! Hoop dat je een fijne verjaardag hebt gehad aangezien het bij jou al bijna 22 uur is :-)

    Groetjes Janet

  • 08 Januari 2012 - 12:15

    Arja:

    Hoi Patty,
    Gefeliciteerd met je 25e verjaardag !
    Inmiddels bij jou al avond maar hoop dat je leuke dag hebt gehad.
    Groetjes, Arja x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 218
Totaal aantal bezoekers 82790

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: