Thuis! - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Patty Man - WaarBenJij.nu Thuis! - Reisverslag uit Nunspeet, Nederland van Patty Man - WaarBenJij.nu

Thuis!

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

20 Oktober 2012 | Nederland, Nunspeet

Hallo allemaal!

Nog even een laatste berichtje van mij. Zoals de meesten van jullie al weten ben ik inmiddels alweer een week terug in Nederland.

Maandag 8 oktober ging de laatste vlucht vanaf Kalamata terug naar Nederland en gingen dus ook de laatste gasten naar huis. Helaas was ik de zondag ervoor ziek en was er op kantoor dus nog veel werk blijven liggen. Ik wilde heel graag die dag gelijk naar Athene gaan, maar uiteindelijk besloot ik dat het toch beter zou zijn om dinsdagochtend te vertrekken. Dat was dus het plan, totdat Margarita mij uit Athene smste dat Merkel die dinsdag zou komen, en dat ik met geen mogelijkheid met al mijn bagage bij mijn hotel in het centrum zou kunnen komen. Fijn.. Erg gehaast dus, 's avonds rond 19.30 weggegaan van kantoor, snel mijn laatste spullen in mijn koffer gepropt thuis en eigenlijk veel te gehaast afscheid genomen van mijn lieve eigenaren. En toen kon ik nog net de bus van 22.00 vanuit Kalamata naar Athene halen! Pfff wat een dag. Maar ik was erg blij om in Athene te zijn! Wat een heerlijke stad is het toch!

Toen ik 's nachts met de taxi van het busstation naar mijn hotel reed viel me al gelijk het verschil met april op. In april was ik nogal geschokt door de hoeveelheid dakloze illegalen. Natuurlijk zijn er in elke stad daklozen, en waren die er ook in Athene altijd al, maar in april waren het er wel heeeeel erg veel. Onder elke overkapping of afdakje lag een rij daklozen. Een tijdje geleden is er een operatie gestart om illegalen terug te sturen naar het land van herkomst. En dat verloopt vrij soepel lijkt het! Er waren nog steeds wel wat daklozen, maar een heel stuk minder. En er was veel politie op straat, op zoek naar nog meer illegalen. Dit is voor iedereen beter. Griekenland kan op dit moment niets voor al deze mensen doen, en het zijn er zo veel! Ze komen bijna allemaal op straat terecht en hebben niets. Ze zijn beter af in het land van herkomst (voor de meesten Pakistan).

De volgende ochtend heb ik lekker uitgeslapen en toen ben ik gaan wandelen. Het was nog heerlijk weer! Een graad of 25 en half bewolkt. Een eigenaar van een van onze accommodaties had mij een klein bakkertje aangeraden met heel veel verschillende soorten pita's (bladerdeeggebakjes) en dat bleek ook nog op minder dan 100 meter van mijn hotel te zijn, wat een geluk! De eigenaar had niets teveel gezegd. Wat een heerlijke pita's en wat veel keuze! Hier ben ik dus de dagen erop terug gegaan;-) Omdat Merkel op dinsdag in de stad was (met wie de Grieken zacht gezegd niet heel blij zijn) was er een grote demonstratie georganiseerd op het Syntagma-plein, op 50 meter van mijn hotel. Het was heel erg druk en heel erg gezellig;-) Ook de straten richting het plein stonden vol demonstranten en mobiele souvlaki-stalletjes. De sfeer was erg goed. Ik ben een paar keer heen en weer gelopen langs het plein en door de straten eromheen en ben daarna nog even door de Ermou (winkelstraat) en Plaka (de toeristenwijk) gewandeld. Ik kwam in gesprek met de eigenaar van een klein winkeltje met attributen voor de Griekse kerk en wat souvenirs. Door de crisis heeft hij nog maar weinig klanten. Ik was er aan het eind van de middag en hij had die dag maar 3 euro verdiend. Daar kan hij niet van rondkomen natuurlijk. Hij gaf aan dat de winkel waarschijnlijk binnenkort zal moeten sluiten, zoals zo veel winkels van locale ondernemers de laatste tijd al gesloten zijn. Dat greep me wel aan. Ik hoop dat hij toch nog het hoofd boven water kan houden. In de streek waar ik werkte merkte je niet zo veel van de crisis, maar in de stad merk je het des te meer (vooral aan de leegstand). Aan het eind van de middag ben ik nog even terug gegaan naar de demonstratie, maar ik zag al dat het aan de andere kant van het plein uit de hand liep. Er waren relschoppers (de bekende relschoppers met de cappuchons over hun hoofd, die altijd verantwoordelijk zijn voor de rellen in de stad) het plein opgekomen die de politie bekogelden met stenen, marmer dat ze van het mooie Syntagma-plein afbeitelen en molotovcocktails. Ik heb nog even op de andere hoek van het plein staan kijken, want spannend was het wel! Maar toen ze dichterbij kwamen en de politie reageerde met rookbommen en traangas ben ik maar snel teruggegaan naar mijn hotelkamer. De meeste mensen gingen toen overigens weg. Vanuit mijn raam kon ik alles ook nog vrij goed volgen. Het leek wel oorlog met al die knallen op het plein. En iedereen die er nog stond keerde zich tegen de politie, die toch ook maar gewoon zijn werk doet, en dat ook doet om de burgers te beschermen! De relschoppers werden van het plein weggedreven, maar bleven nog wel vrij lang hangen in de straatjes eromheen, en dus ook recht voor mijn hotel. Heel fijn.. Kon ik dus niet naar buiten. Ik was nog even bang dat ze een molotovcocktail naar binnen zouden gooien, maar dat gebeurde gelukkig niet! En aan het begin van de avond was alles weer rustig en ben ik nog weer een rondje gaan wandelen en wat gaan eten bij de Mc Donalds (heel fout ja, maar wel lekker:P).

's Woensdags heb ik ook lekker gwandeld overdag. 's Avonds had ik afgesproken in The Mall met Margarita. We hebben daar een rondje gedaan langs de winkels, en tot mijn grote verbazing kwam ik Adonis en Leta, twee van mijn collega's van Auto Union in Pylos, daar tegen! Ongelooflijk! Ze kwamen auto's ophalen vanuit Athene en deden ook even een rondje Mall;-) Zij konden ook hun ogen niet geloven toen ik ineens weer voor hun neus stond. Nadat we de Mall hadden verlaten heb ik met Margarita nog een ijsje gegeten en wat gedronken in Nea Filadelfia, een hele gezellige wijk.

Op donderdag heb ik heerlijk genoten van mijn laatste dag Athene! Lekker gewandeld, pita's gegeten, frozen yoghurt gegeten, de winkels bekeken, lekker in de zon gezeten op Manastiraki en Syntagma enz enz. 's Avonds nog een laatste keer Grieks gegeten met Margarita in Nea Fiadelfia, erg gezellig, en lekker!

Anneleen, als je dit leest, heb jij een nieuw Grieks nummer en zo ja, wil je die naar me mailen? Ik heb je gesmst namelijk, maar ik denk niet dat je het hebt gelezen...

Op vrijdagochtend vertrok mijn vlucht naar Nederland. Op het vliegveld nog even genoten van de laatste zonnestralen.. De vlucht ging redelijk goed, alleen jammer dat we net in een bui zaten tijdens de daling/landing, maar het viel uiteindelijk nog mee gelukkig! We zijn weer veilig geland!

Op Schiphol stonden mam en pap met Wendy mij op te wachten! Erg leuk! We hebben samen nog wat gedronken voordat we op weg gingen naar huis. De terugreis van Schiphol naar Nunspeet duurde bijna net zo lang als de hele vlucht Athene-Amsterdam haha, zoveel file stond er! Dat was ik helemaal niet meer gewend! Wat ik verder niet meer gewend was is het weer! Ik weet dat de temperatuur voor oktober in Nederland echt niet slecht is, maar ik heb het koud en het is zo donker, regenachtig en grijs! Bah:-( Dat had ik dus niet gemist.. Ik ben ook enorm verkouden intussen, ik kan geen 10 meter lopen zonder mijn zakdoek mee te moeten nemen. Hopelijk is dat snel weer over;-)

Zaterdag 13 oktober werd mijn achternichtje Anouk 10! Zij dacht dat ik net op haar verjaardag kon zijn, omdat het einde van het seizoen in Pylos oorspronkelijk gepland stond voor 22 oktober! Ik had dus niets verteld, maar ben als verrassing naar haar verjaardag toegegaan op zondag. Dat vond ze erg leuk, en ik vond het ook leuk om iedereen weer te zien! Nogmaals gefeliciteerd Anouk! Hebben jullie het leuk gehad bij Legoworld?

Nu ben ik alweer bezig aan mijn studie. Hartstikke saai, maar het moet af!!! Ik wil er zo hard mogelijk aan gaan werken de komende maanden, zodat het zo snel mogelijk klaar is en ik op zoek kan naar een baan. Of nog even op reis kan tussendoor, het blijft toch kriebelen;-) Mocht dit het geval zijn zal ik natuurlijk deze blog weer gaan oppakken!

Komende weken dus hard studeren, maar ook wat tijd vrijmaken om mijn vriendinnen weer te zien, gezellig!!

Veel liefs, Patty

  • 21 Oktober 2012 - 12:59

    Arja:

    dat is zeker weer wennen hier na maanden zon en warmte ! Maar ja je hebt het lekker gehad ondanks
    je drukke werkzaamheden toch weer genoten van het Griekse!
    succes met je studie en tot ziens ;-)
    liefs, Arja

  • 22 Oktober 2012 - 07:23

    Rogier En Jessica:

    Hey Patty!

    Sjonge weer in Nederland, dat zal idd wel een groot (temperatuur)verschil zijn met Griekenland!
    Zet em op met je studie en veel plezier met je familie en vrienden weer zien, dat zal wel fijn zijn!

    Veel liefs Rogier en Jessica

  • 23 Oktober 2012 - 17:41

    Romy:

    Hee Patty!! Fijn dat je weer terug bent in Nederland! Mis je het lekkere griekse eten al..? Succes met je studie.. En gezellig om je snel weer te zien, in november met Wen, en met het LFCgroepje!
    Groetjes, Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 1469
Totaal aantal bezoekers 82794

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: