Paasvakantie!!:-) - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Patty Man - WaarBenJij.nu Paasvakantie!!:-) - Reisverslag uit Rethimnon, Griekenland van Patty Man - WaarBenJij.nu

Paasvakantie!!:-)

Door: Patty

Blijf op de hoogte en volg Patty

27 Maart 2010 | Griekenland, Rethimnon

Hallo lieve lezers,

Hoe is alles met jullie in Nederland? Ik heb gehoord dat het daar intussen ook lenteweer is, dat is vast erg lekker na al die sneeuw en kou!!

Hier is alles prima!! Sinds mijn vorige berichtje hebben we wat regen gehad. Om precies te zijn 1 dag de hele dag regen, en 2 dagen met een beetje regen;-) De rest van de dagen gewoon zonnig en warm haha!

De vrijdag nadat ik mijn vorige berichtje had geschreven heb ik voor de 2e keer met anne op het fort gepicknickt, erg leuk! Lekker in het zonnetje, grieks eten, en een prachtig uitzicht op rethymno en op zee. 's Avonds met zn 2-en gekookt en gegeten bij mij thuis, inktvis in tomatensaus, en griekse salade. Die zaterdag ging anne 's avonds naar heraklion, omdat haar vlucht naar duitsland de volgende ochtend al om 5h zou vertrekken! We zijn toen gaan lunchen samen met Margarita, in een restaurantje aan zee. Anne wilde eigenlijk naar een ander, maar daar aangekomen bleek er geen verse vis te zijn en anne is allergisch voor suiker, zuivelproducten en vlees, dus ja er bleef dat niet echt veel over voor haar om te eten. Dus maar weer weggegaan (beetje onbeschoft haha maargoed) en op zoek gegaan naar een ander die WEL verse vis had. Uiteindelijk gelukkig ook gevonden.

Verder heb ik erg weinig gedaan tot nu toe. Vooral gestudeerd, naar les geweest, gelezen op mijn balkon voor de studie.. Een paar keer op de universiteit gegeten met margarita, een paar keer bij stella gegeten in mijn eentje, en ook een paar keer gekookt. Pasta natuurlijk, lekker makkelijk haha. En pannenkoeken heb ik gemaakt (met poffertjesmix weliswaar, ik wild pannenkoekenmix halen in de nederlandse supermarkt, maar die gaat ermee stoppen en er was geen pannenkoekenmix meer, maar t ging ook best goed met poffertjesmix) en patat, en omelet.. O ja, ik heb ook een nieuwe oven!!! Heeeeeel prettig! En de wc is ook gemaakt. Het gaat dus helemaal goed haha!

Vorige week woensdag (st.patricksday) wilden margarita en ik naar de ierse pub gaan, maar dat was net die dag dat het de hele dag regende. Uiteindelijk zijn we maar thuis gebleven, want we hadden echt geen zin om met dat weer naar buiten te gaan! Het uitgaan toen maar verzet naar donderdag. We hebben toen eerst gekookt bij mij thuis, kip met tomatensaus, en pasta in diezelfde saus. Er zat alleen enorm veel olijfolie in het gerecht, en dat viel niet echt goed. Bij mij ging het prima, maar margarita kreeg gelijk al last van haar maag. Uiteindelijk zijn we maar niet uitgegaan, maar naar Koufi gegaan om tv te kijken en daar te slapen. Margarita heeft de hele nacht overgegeven van het eten. Ik was allang blij dat we het samen hadden gekookt, en niet ik alleen, want dan was ze vast nooit meer komen eten hahaha!
Die vrijdag zijn we aan het eind van de middag wat gaan drinken in t centrum van rethymno, en daarna uit eten gegaan bij het arabische restaurant. Daar is het zooo gezellig! En het eten erg lekker!
Zaterdags afgesproken met Giannis, een Griekse man die in Nederland is geboren en grootgebracht, maar nu weer hier woont. Ik heb hem vorig jaar ontmoet op de vakantiebeurs, toen geen contact gehouden, dit jaar stond hij weer op de vakantiebeurs, net als ik, en nu wel contact gehouden dus. We gingen om 10.30 smorgens naar een kafeneio, dat is een typisch grieks mannencafe. (er mogen ook vrouwen komen hoor, maar er zitten vaak alleen mannen tavli te spelen en griekse koffie te drinken) Daar begonnen we met raki (ja ja om 10.30 smorgens inderdaad haha) en wat hapjes: olijven, feta, tuinboon, brood.. Daarna meer raki,. meer eten: dolmadakia (gevulde wijnbladeren), pilafi (rijst) met kip, varkensvlees in wijn.. Ehummmm. En nog meer maar dat herinner ik me nu even niet. T was erg lekker in elk geval. Daarna aan de wijn, en meer eten. Dit ging nog enkele uren door en uiteindelijk was het 16.30 voordat we weggingen haha!

Afgelopen dinsdag met margarita naar de pedicure geweest. Ik heb nu hele mooie nagels:-) Helaas heb ik nog geen open schoenen, en is het ook nog iets te koud voor open schoenen, dus ik zie mijn nagels alleen zelf, maar dat geeft niet;-) (koud: ok het is 25 graden, maar voor grieken te koud voor open schoenen..)

Woensdag aan het eind van de middag wat gaan drinken met margarita, pita gyros gegeten, en daarna naar een bar geweest bij het strand. Daar danste stella, de vrouw van margarita's neef aristidis, met haar dansgroep. Daar wat gedronken en gegeten samen met Marina (margarita's nichtje) met haar vriend Adonis, met Aristidis, Natasa (stella's zusje) en nog een nichtje van stella met haar vriend, en nog 2 mensen die ik niet kende.. Daarna samen met Stella en Aristidis en Margarita nog uit geweest in club Metropolis in het centrum. Erg gezellig. Margarita bleef bij mij logeren, en de volgende middag zijn we samen naar Koufi gegaan. Het was 25 maart, nationale feestdag dus ter ere van de onafhankelijkheid van de turken. We gingen in Koufi bij haar oma eten, en daarna hebben we thuis tv gekeken en taartjes gegeten;-) Daar blijven logeren, en toen was het alweer vrijdag! Gisteren dus. We zijn toen eerst even naar t centrum van rethymno geweest, en daarna naar de universiteit. Daar even gestudeerd, en samen gegeten in het restaurant. Daarna ging margarita naar Heraklion, vanuit waar ze vanochtend vroeg met de boot vertrok naar athene om daar pasen te vieren met haar moeder en broertje. Waarschijnlijk gaan ze ook nog wat dagen naar kalamata, waar haar oma woont. Het is intussen paasvakantie zoals jullie begrijpen: 2 weken vrij!! Het loopt hier echt leeg, alle studenten gaan naar hun familie om pasen te vieren (door heel griekenland dus!). Ik vraag me af of ik in mijn gebouw als enige overblijf haha! Ik denk het haast wel! Dinsdag komen met ouders deze kant op, voor 2 weken vakantie! Kunnen we dus gezellig samen Pasen vieren. En na pasen gaan we wat daagjes naar de andere kant van kreta om ook daarvandaan uitstapjes te maken. Leuk! Morgen en overmorgen ga ik nog even hard studeren. En nu ga ik lekker naar buiten, want het is zonde om hier binnen te zitten op zo'n mooie dag als vandaag!

Nog even wat nieuws over de grieken:
- ik vroeg in de supermarkt om 200 gram gouda. Die vrouw snijdt vervolgens een stuk af van 400 gram!! (hmm ik denk dat zelfs ik dat beter had kunnen schatten haha) En nee hoor, niet even de vraag van: sorry, het is 400 geworden, is dat ook goed? Maar ik krijg gewoon dat stuk in mijn handen gedrukt en betaal voor 400 gram. Niet dat dat geeft, de kaas komt wel op, maar toch;-)
- er wordt hier maar 1 soort gouda verkocht, en die gouda is echt nog jonger dan de jongste kaas die je in nederland kunt kopen. Zo jong, dat het onmogelijk is om er plakken vanaf te snijden haha! Je kan het dus alleen maar in stukjes eten..
- er is hier 's ochtend op tv een actualiteitenprogramma (ok er zijn er 20 ofzo, op elke zender is zo'n programma) waarbij het scherm dan is verdeeld in 4 kleine schermpjes, op elk schermpje zit 1 meneer, en die 4 discussieren dat samen over het nieuws. Ieder heeft een ander achtergrondje, waardoor het dus lijkt of ieder op een andere plek in griekenland is. Maar dan op een gegeven moment loopt er in het schermpje links boven een vrouw het beeld binnen, die brengt het ontbijt van de meneer in dat schermpje. Vervolgens verdwijnt zij weer uit het schermpje linksboven, en op datzelfde moment komt diezelfde vrouw het schermpje rechtsboven binnen, om ook die meneer zijn ontbijt te brengen. Vervolgens ook links onder en rechts onder hahaha. Nee hoor, zo valt het niet op dat al die mensen gewoon naast elkaar in dezelfde studio zitten te discussieren..
- ik wilde een kaart posten, op het postkantoor want ik wist niet hoeveel er aan postzegels op moest. Ik kwam daar binnen, en ten eerste was al de automaat met de papiertjes met de nummertjes stuk. Er waren 2 balies open, en allebei die balies waren voor alle services. Ik ging bij de linker rij staan. Een man achter mij (duitser) ging in de rechter rij staan. Die rij ging sneller, dus die man was aan de beurt, wilde ook postzegels, zegt die vrouw bij de balie: nee sorry, dan moet u bij de andere balie zijn (terwijl allebei de balies voor alle services waren!!), moest die man weer opnieuw in de rij gaan staan. Die rij liep intussen al tot buiten, wnat het schoot echt niet op. In Nederland zou er op dat moment iemand zijn gekomen om een 3e balie te openen. Maar nee hoor, wat gebeurt hier? De vrouw van de ene balie besluit om de balie maar helemaal dicht te doen! Moest iedereen dus in 2 rij gaan staan wachten voor 2 balie haha! Gelukkig uiteindelijk toch mijn kaart kunnen posten;-)
- de regendag: de weg ligt vol plassen aan de zijkant, ik loop naar huis. In nederland kijken mensen in een auto dan uit dat zij niet door de plassen rijden als er een voetganger vlak naast loopt. Hier maakt dat ze kennelijk echt niks uit, of ze snappen het niet. Maar ze rijden gewoon door die plassen! Ik kwam dus echt zeiknast thuis! Niet van de regen zelf, maar van het vieze water uit die plassen!
- de simkaart regel: elke telefoon met een griekse simkaart moet geregistreerd worden. Dat betekent dat je naar een verkooppunt moet met je simkaart, je paspoort, en je moet je adres doorgeven. Ik moet nog gaan, maar t is wel erge onzin! Als je hem niet laat registreren wordt hij afgesloten. Lekker dus voor alle mensen die ik ken van vorig jaar, die nu niet in griekenland zijn, maar hun telefoon wel willen gebruiken als zij were naar griekenland komen, en er dan dus achterkomen dat hij is afgesloten omdat zij niet hun simkaart hebben laten registreren:S

Goed dat was het dan echt voor nu!

Ik bericht jullie over 2,5 week weer, als mijn ouders terug zijn naar nederland.

Alvast een fijne pasen allemaal! En tot mails!

Liefs,
Patty


  • 27 Maart 2010 - 17:03

    Romy:

    Hee Patty!
    Klinkt leuk allemaal! Ook leuke foto's van de carnaval..! Hier is het ook best lekker weer nu,zonnig maar aardig fris nog. Leuk dat je ouders er zijn! Ben jij trouwens weer in Nederland met de bbc-reünie van A6?
    Jij ook fijne paasvakantie en succes met je studie daar!
    liefs, romy

  • 27 Maart 2010 - 18:51

    Wendy:

    Alle Grieken zijn nu hier hoor! Ik hoor bijna alleen maar Grieken in London; wel grappig dat ik sommige woorden/zinsdelen kan verstaan! Heb ik toch nog wat geleerd tijdens ons tripje daar, haha!
    Ik heb gisteren in de plaatstelijke supermarkt dolmadakia's gevonden!! Ik was zo blij! En morgen ga ik miss bij een Grieks restaurant eten:D xxx

  • 28 Maart 2010 - 11:29

    Ronald:

    Hoi Patty,

    Toch knap dat je zegt verder erg weinig gedaan te hebben en dan weer zo'n lap tekst te produceren :). Klinkt allemaal weer heel culinair en wat dat Griekse postkantoor betreft, ja zo ging het er 30 jaar geleden hier ook aan toe (en ik kan het weten want werkte toen zelf aan de balie). Vandaag Esther jarig dus ik stap zo de auto in (Arja is aan het werk bij ons nichtje Tanja, die is bevallen van een zoon, Leon). Nou veel plezier daar en neem die ouwe lui van je maar op sleeptouw door het Kretense landschap.
    groetjes Ronald

  • 29 Maart 2010 - 17:24

    Arja:

    Hoi Patty,

    Even tijd om te reageren druk aan het werk maar dat had Ronald al geschreven. verder hier geen nieuwtjes, ik wens je fijne weken samen met je ouders. Kan mij nu al verheugen op het verslag wat dan volgt hihi.
    Groetjes aan je ouders, Arja

  • 29 Maart 2010 - 20:11

    Nienke:

    Hey Patty!!
    Klinkt weer erg goed allemaal daar!!lekker hoor en inderdaad wat m'n paps al zegt knap dat je zo'n verhaal weet te schrijven als je niet zo veel hebt gedaan;) Maar goed om te lezen dat je het weer helemaal naar je zin hebt en alles goed gaat! Hier alles ook helemaal goed!heel veel plezier met je ouders en de groetjes aan hen! Kus Nien

  • 04 April 2010 - 00:40

    Sarah Ermerins:

    Hey Patty,

    Was dat die Giannis die bij Corfu stond op de vakantiebeurs?? Maar die was niet in Nederland opgegroeid volgens mij en woont op Corfu. Maar ben toch benieuwd of het hem is of niet!

    Volgens mij heb je een hele leuke tijd daar! En lekker weer, heerlijk! Veel plezier nog xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Patty

Ik werk 6 maanden als hostess op Chios in Griekenland! Tot ziens!

Actief sinds 20 Nov. 2008
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 82825

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 02 Oktober 2014

Chios 2014

01 April 2012 - 22 Oktober 2012

Griekenland 2012

02 Oktober 2011 - 05 Februari 2012

Wereldreis

09 Februari 2010 - 01 Juli 2010

Greece 2010

06 Februari 2009 - 06 September 2009

Griekenland 2009

Landen bezocht: